Isakbanton

    Hej! Jag går mitt sista år på ekonomilinjen och är sugen på att läsa innovativ programmering efter studenten. När jag kikar in kraven på LIU så står det att matte 3c krävs, men jag har endast gått 3b. Måste jag då läsa upp det på komvux? Har också möjligheten att lägga till matte 4 och göra klart den kursen innan studenten, skulle detta fungera istället för matte 3c?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag rekommenderar att du lägger till matte 4 och försöker få godkänt betyg i den kursen innan studenten. På så sätt, om du får godkänt betyg i matte 4 blir du behörig till de utbildningar som kräver matte 3c. I annat fall blir du tyvärr obehörig. Men, konstigt nog, brukar komvux betrakta matte 3b och 3c som "samma kurs" och i fall du har godkänt betyg i matte 3b, kommer du troligtvis (tyvärr) ej kunna läsa matte 3c på komvux. Då kan du läsa matte 4 på komvux. Och det som är bra med den lösningen (via matte 4) är att du både får djupare kunskaper i matematik, vilket är ju jättebra, speciellt om du ska gå utbildning som, för särskild behörighet, kräver matte 3c + att matte 4 även kommer ge dig + 0.5 merit/Extra-poäng. Detta i fall du ej redan har max meritpoäng. Se gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare