Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill i första hand rekommendera att du gör högskoleprovet. Resultat från högskoleprovet kommer placera dig i HP-urvalsgruppen; du kommer alltså i så fall prövas både i betygsgruppen/grupper och samtidigt också i HP-urvalet. I varje urvalsgrupp har du en ny chans att komma in.

    Vad gäller läsa kurser på komvux, så tänk på att nya kurser (som inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet) kommer räknas in endast i två fall: om en sådan ny kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Andra nya kurser (deras betyg) kommer inte räknas in i ditt meritvärde.

    Om du vill höja betygen som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, i fall du har lägst E, alltså godkända betyg, då kommer komvux hänvisa dig till att göra prövningar.
    Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/provning
    hänvisningar/lästips
    gymnasieguiden.se/reportage/meritpoäng
    https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    https://www.fragasyv.se/info/provning
    framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare
    • hejjjjjjjjjjjj : Så om jag läser kurserna som ekonomer i gymnasiet har i komvux kan det höja mitt merit?
    • Milla :

      Jag är inte säker på vad du menar när du skriver "kurserna som ekonomer i gymnasiet har i komvux". Du får nämna de kurserna du vill läsa på komvux vid namn och uppge också om du kommer ha samma kurs i ditt examensbevis från gymnasiet. Och det är först då jag kan svara på frågan. Jag måste ju förstå vad du frågar om... annars svarar jag kanske på en annan fråga, än den du egentligen vill få svar på.
      Du får också gärna läsa mitt SVAR, ovan. Jag har i svaret förklarat vilka nya kurser, som inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, som kommer att räknas in. Men vi kan ta ett exempel: Vi säger att en elev har i sitt examensbevis från gymnasiet mattekurserna upp till och med matematik 3 (3b eller 3c) men hen bestämmer sig sedan söka utbildning till Ämneslärare i matematik, alltså hen vill bli lärare på grund- eller gymnasieskola behörig att undervisa i bland annat matematik. Inför den utbildningen krävs matematik 4 (för särskild behörighet). Personen i vårt exempel läser matematik 4 på komvux. Den kursen ingick inte i examensbeviset från gymnasiet men den krävs för särskild behörighet till utbildningen till ämneslärare i matematik. Därför kommer betyget i matematik 4 räknas in.
      Men vi säger att samma person söker i andra hand till civilekonomprogrammet (där matte 3 krävs för särskild behörighet) men hen har redan fått godkänt betyg i matte 4. Även i detta fallet kommer betyget i matte 4 räknas in (i det här fallet på grund av att den ger meritpoäng som "högre" mattekurs), se förklaring på gymnasieGuiden.se/meritpoäng.
      Meritvärde vid ansökan till civilekonom-utbildningen blir i detta fallet + 0.5 högre, jämfört med meritvärdet vid ansökan till utbildning Ämneslärare i matematik. Detta för att inför ansökan till civilekonom-utbildningen är matte 4 en "högre kurs" (högre än vad särskild behörighet kräver).
      Det är inte alls ovanligt att sökande till svenska högskole-universitetsutbildnignar söker samtidigt med olika meritvärden (det blir så, eller kan bli så, om de olika alternativen i ansökan på www.antagning.se ställer olika krav på särskild behörighet).