AddiPaddi123

    kan man gå basåret samtidigt som ett program på ett annat universitet? Det verkar inte gå då man endast kan välja ett program på antagning.se och alla andra stryks? TacK!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Antagning.se kan anta till max 45 "nya" högskolepoäng per termin, vilket motsvarar en heltidsutbildning + en halvtidsutbildning. Så, man kan gå basåret på ett universitet (utbildning på heltid) + ännu en eller flera högskoleutbildningar som sammanlagt utgör max halvtidsstudier. Du kan läsa om det på www.antagning.se och du kan även ställa frågorna till de som jobbar med antagning till svenska högskolor och universitet.
    Om du i stället tänker på "basåret" på komvux (alltså gymnasiekurserna som är på komvux sammansatta till ett kurspaket som kan kallas för "basår") så kan man läsa heltidsutbildning på komvux + ännu 45 högskolepoäng per termin på högskola-universitet + samtidigt också en eller flera yrkeshögskoleutbildningar (se utbud på www.yhguiden.se) - man kan i alla fall bli antagen till alla de utbildningarna och påbörja dem, men sedan är det osannolikt att man skulle hinna och orka läsa så mycket.
    Det som är rimligt är att läsa på max 1.5 heltid, alltså på max 150% av studietakt, vilket motsvarar studieinsats på cirka 60 timmar per vecka. Även det, alltså, endast 150% av studietakt är ett undantag som inte alla orkar med. Det "normala"-vanliga är att läsa på heltid (men även det kan ibland upplevas som "för mycket"). Har man tid och ork utöver sina studier kan man försöka ägna sig åt hobby eller skaffa extrajobb.

    Studie- och yrkesvägledare