linnea_dessi

    Hej, jag går i 9:an och vill utbilda mig till veterinär. Jag har ett stort intresse för hästar och Berga Naturbruksgymnasium med inriktning Hästhållning, Djurvård lät väldigt intressant! Min dröm är fortfarande att kunna utbilda mig till veterinär men jag vill samtidigt plugga med något jag tycker är kul eftersom det gör plugget lättare. Min fråga är då om jag kan utbilda mig till veterinär efter detta gymnasium och efter ett naturvetenskapligt basår samt högskoleprovs skrivande. Vilka kurser behöver jag läsa på gymnasiet för att kunna bli behörig? Jag har ca. 320 i merit i dagsläget men planerar att höja dessa betyg under höst- och vårterminen. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du vill bli Veterinär och den utbildningen ges i Sverige på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och för särskild behörighet krävs godkända betyg i gymnasiala kurser fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.
    Det krävs också alltid även grundläggande behörighet (till alla svenska högskole-universitetsutbildningar) och för det behöver du få ut examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) och ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Nu börjar kurserna svenska 2,3 och eng6 ingå i alla yrkesprogram, däribland i NB men eleverna kan välja bort de kurserna (gör inte det, välj inte bort de kurserna) + försök även läsa så mycket matte du kan, t.ex matematik 2a och 3b(eller 3c). Om du även kan läsa matematik 4 redan på gymnasiet, gör även det.
    Ja, du kan ta examen från Berga Naturbruksgymnasium (från valfri inriktning på Naturbruksprogrammet t.ex från inriktningen Hästhållning) och genom en komplettering bli behörig till veterinärprogrammet på SLU. Kompletteringar kan göras både på komvux, på naturvetenskapliga basår på universitetsnivå, på folkhögskolornas basår och det går även skaffa sig kunskap genom självstudier och betyg genom prövningar.
    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-krävs-för-gymnasieexamen?
    gymnasieguiden.se/gymnasium/berga-naturbruksgymnasium
    framtid.se/studier/universitet-högskola
    framtid.se/yrke/veterinär
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB
    gymnasieguiden.se/reportage/leyas-droem-aer-att-bli-veterinär

    Studie- och yrkesvägledare