Hejhejhej

    Hej! Jag har den här terminen börjat åk 3 på gymnasiet, och går samhällsvetenskapliga programmet. Jag har däremot starka funderingar kring att hoppa av gymnasiet. Kämpar med psykisk ohälsa, och har jättehög frånvaro för att jag nästan aldrig orkar gå till skolan. Dessutom hoppade jag av några kurser förra terminen för att få mindre skola, men det är inget skolan vill erbjuda mig i år. Min fråga dock, är ifall jag kommer kunna gå om åk3 om jag hoppar av nu? Tack på förhand för svar!

    • Milla : Vilket år är du född? Detta frågar jag för att det är viktigt att veta under vilket kalenderår du fyller 20 år. Det finns åldersgränser för gymnasiet, komvux, folkhögskola - så det är viktigt att veta din exakta ålder.
    • Hejhejhej : Är född 2005!
    • Milla : I så fall kan du bli antagen till gymnasiet hösten 2024, men inte hösten 2025. Från 1 juli 2025 är det komvux som gäller för dig i stället. Du kan (utifrån din ålder) söka till år1 på gymnasiet (för sista gången) till hösten 2024. Du kan söka till ett helt nytt program och gå 3 år på ett nytt program från hösten 2024. Läs gärna mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    tråkigt att du har hälsoproblem.
    Min första tanke är ang.om du behöver bli sjukskriven (på heltid eller på deltid). Om du blir sjukskriven, så är det den sjukskrivande läkare som rekommenderar om du ska helt avstå från studier under en viss period eller om du kan bedriva studier på deltid (och i så fall i vilken omfattning). Och din skola får i så fall "rätta sig" efter läkarens rekommendation.
    Nästa "tanke" jag har är om möjlighet för dig att få förlängd studiegång... Ditt hälsotillstånd får i så fall utgöra de särskilda skälen som kan ge dig rätt (eventuellt ge dig rätt) att läsa på gymnasiets nationellt program under längre tid än 3 år. Rektorn ansöker om det hos din "hemkommun" (där du är folkbokförd) och om det blir beviljat kan du läsa på gymnasiet även under fjärde året.
    Om du nu hoppar av, då kanske du kan göra ansökan till nästa höst (via gymnasieantagningen) till samma skola och program eller till en annan gymnasieskola och samma program eller till ett helt nytt alternativ på gymnasiet. Här spelar din ålder avgörande roll (jag måste få svar från dig ang. vilket kalenderår som du fyller 20 år under).

    Alternativet Folkhögskola
    Från den terminen under vilken du fyller 18 år är du gammal nog för att få lov att läsa på folkhögskolornas allmänna kurser där man läser mot omdöme om grundläggande behörighet + kan också få omdöme om särskild behörighet i olika gymnasiekurser. Se information om studieformen Folkhögskola på framtid.se/studier/folkhogskola

    Att "bara ta och gå om årskurs 3" om du nu hoppar av gymnasiet får du, som regel, inte lov att göra. Det kan kanske bli så att du av din kommun blir "placerad" på någon gymnasieskola (din gamla eller en annan skola) men eftersom du inte har alla betygen från årskurs 2 (om jag förstår dig rätt) så kommer du inte kunna uppnå kraven för examensbevis på bara ett år och i så fall får inte en gymnasieskola lov att anta dig (reglerna säger att i fall det på förhand känt att eleven inte kommer kunna uppnå kraven för examensbevis, så får hen ej antas till ett nationellt program).
    Om det stämmer att du inte har alla betygen från år2, då behöver du i så fall gå om årskurs 2 först och årskurs 3 sedan.
    Du har svarat att du fyller 20 år under 2025. Jag har i en kommentar till din fråga (ovan) förklarat kring åldersgränsen mellan gymnasiet och komvux.
    Du förlorar inget på att göra ansökan till årskurs 1 till hösten 2024 (via gymnasieantagningen). Det går alltid tacka nej till erbjuden studieplats. Du kan söka till samma skola och program som du går nu (till exempel); och det blir så här - om du blir antagen (du konkurrerar med dina grundskolebetyg), så blir du uppflyttad till årskurs 2 (om du har godkända betyg i alla kurser från årskurs 1).
    Men du kan också söka til ett helt nytt program. På FT/transport kan du ta körkort och det är bra att ha, oavsett vilket yrke man sedan ska jobba inom (bara för att ta ett exempel). På RL/Kök-&-servering kan du lära dig att laga mat och servera mat och dryck och det är också bra att kunna (t.ex skulle du sedan kunna jobba extra som kock eller som servitör/servitris vid sidan av ett annat jobb eller vid sidan av studier). På VO kan du lära dig mycket om vård-omsorg och medicin och det uppskattas av så gott som alla arbetsgivare (oavsett vilket jobb man söker är det ett stort Plus att kunna ge första hjälpen och allmänt kunna mer om vård och medicin).

    Studie- och yrkesvägledare