Abdalrhman

    Hej ! Just nu så går jag i andra år i teknikprogrammet och undrar om det skulle finnas möjlighet för mig att kunna söka till tekniskt basår efter gymnasiet. Mvh

    • Milla : Menar du basår på högskola-universitet, på en folkhögskola eller på komvux?
    • Abdalrhman : basår på högskola-universitet
    • Milla : Var god läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det framgår inte i din fråga vad du menar med "tekniskt basår". Jag gissar på att du menar Tekniska basår på högskolenivå, alltså på högskolor och universitet i Sverige, men basåren finns även inom folkhögskola och komvux sätter också kurserna till basåren... så det är oklart vilka basår du tänker på.
    Oavsett vilket eller vilka basår du tänker på, så går det tyvärr inte ge ett kort och konkret svar på din fråga, för att det beror på... om du får examensbevis eller studiebevis eller studieintyg när du slutar på gymnasiet.
    För utbildningar på universitet, i Sverige, kommer du behöva ha examensbevis (för att studiebevis och studieintyg ger inte grundläggande behörighet) och du behöver också ha godkänt betyg i lägst matematik 2 men kanske även i matte 3 (olika krav på särskild behörighet kan ställas på olika universitet).
    Sedan beror det på om basåren kommer erbjudas på universiteten, över huvudet taget... Basåren är "för-utbildningar", inte riktiga högskoleutbildningar, och det är frivilligt för lärosätena att erbjuda dem. Ett lärosäte kan upphöra med basåren helt. Alla lärosäten kan göra det, alltså upphöra med att erbjuda basterminer och basår. Och om bastermin eller basår erbjuds, då bestämmer lärosätet självt (alltså den högskola eller universitet där den aktuella för-utbildningen erbjuds) vilka villkor som gäller för antagning (med ett undantag att sökande måste ha grundläggande behörighet). På några lärosäten kan man komma in på en körutbildning även om man inte behöver läsa den körutbildningen för att man redan är behörig genom sina tidigare studier men på andra - får man inte komma in om man redan är behörig till de "riktiga" tekniska eller naturvetenskapliga utbildningar (det kan alltså vara olika på olika lärosäten och lärosätet kan ändra sig i framtiden... så man får se vad som gäller när det börjar "närma sig").
    Du går andra året på gymnasiet och kan därför söka till en eftergymnasial utbildning tidigast till höstterminen 2024 och var de tekniska basåren kommer erbjudas då vet man inte ännu och kan därför inte säga ngt om villkor för antagning heller (mer än att grundläggande behörighet lär krävas, alltså examen från gymnasiet med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 + att lägst godkänt i matematik 2 lär också krävas, men kanske även i matematik 3 också, vilket är fallet nu - i alla fall på några av lärosäten).
    Det som du dock kan räkna med att någonstans ska du kunna komplettera för behörighet - på komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller på någon av folkhögskolorna eller (i västa fall) genom självstudier och prövningar. Jag kan inte tänka mig att en situation skulle uppstå att man inte skulle kunna få någon möjlighet för behörighetskomplettering.

    Studie- och yrkesvägledare