Anonym
    Jag går i slutet av ettan nu och jag riskerar att få 4 F och dom är Naturkunskap Spanska Historia och Matte. Ifall jag får det måste jag gå om ettan för det vill jag verkligen inte.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej,

    tråkigt att du riskerar att få 4F och av dem är det mest "allvarliga" är matten. Detta pga utan godkänt betyg i matte 1 uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen, oavsett program. Dvs ett få godkänt i matte 1 är ett måste om du ska ha Examensbevis. När du får godkända betyg i kurserna är mindre viktigt. Så fort du får godkända betyg i alla de kurser som krävs - kan du få ut ditt gymnasieexamen, om det blir på gymnasiet eller på komvux efter gymnasiet, är det en annan "femma".

    Till skillnad från grundskolan är det inte "årskurser", utan "enskilda kurser" som man läser och man får läsa t.ex matte 1 och naturkunskap 1 och historia 1 när resten av klassen läser nivå 2 i de ämnena. Praktiskt sett, kan det vara lite svårare att ordna med schemat på skolan... och att samma lärare ska under samma lektion i samma klassrum ha lektion i matte 1 och i matte 2 samtidigt - förekommer, men det är inte den optimala situationen.

    Det finns praktiska hinder: t.ex om du ska ha lektion i matte 1 samtidigt som en annan obligatorisk kurs går .. och du kan inte finnas i två olika klassrum samtidigt.

    Att gå om ett år på gymnasiet är en förmån som inte alla elever får. Om du blir erbjuden att gå om ett år, råder jag dig att tacka ja till det erbjudande. Annars så kan du fortsätta in i åk2 och sedan 3 men kanske utan något hopp om att uppnå kraven för gymnasieexamen.

    Det bästa för dig vore om ni hade ett möte: du, dina vårdnadshavare, SYV, kurator, några lärare och rektor på ditt program - för att tillsammans diskutera vad som är bäst för dig och hur du går vidare. När en elev har några F, finns det en anledning... och vad anledning är i ditt fall, vet givetvis inte jag. Men personer som känner dig och du själv - kan tillsammans komma fram till vad anledningen är och lägga upp en handlingsplan. Det är vad jag råder dig till att du föreslår på din skola.

    Hälsningar

    Mikael Syv