Elev

    Jag går nu andra året i gymnasiet och Jag kom på att jag kommer att behöva några naturvetenskapliga ämnen till min framtida utbildning. Kan man göra en prövning i ett ämne man inte läser i sitt gymnasie program, under gymnasietiden om man på egen hand pluggar till det? Kan man på något sätt få ett betyg i ett ämne som man inte kommer läsa på sitt program före man går ur gymnasiet? Typ göra en prövning eller något för att få ett betyg i det? Tack i förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;
    om din gymnasieskola kan hjälpa dig och vill göra det, så är det inte förbjudet att skolan gör det men det är tyvärr inte din rättighet. En gymnasieelev har rätt att göra prövningar endast i två fall: om hen läste en kurs och fick F eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas. Varför blir det ofta Nej på en liknande fråga: jo, en lärare som är behörig att sätta betyg i den kursen som du vill göra prövning i kanske inte finns på din skola... En annan anledning är att det är dyrt och omständigt att erbjuda prövningar: mycket lärartid går åt + finns viss "extra-administration" kring prövningar. Ännu en anledning är att i fall du får göra prövning som du inte har rätt att göra (inte ingår i elevens rättigheter) då bör alla elever på din skola få göra minst en prövning i en kurs som de inte läser... och det kan snabbt uppstå en ohållbar situation på skolan... Du får fråga på din skola om prövningen i en kurs som din skola inte kan erbjuda dig att läsa men vara beredd på att svaret kan tyvärr bli - nej.

    Studie- och yrkesvägledare