Ella

    Hej! Jag gjorde ett Teaterantagningsprov till ett gymnasium som jag VERKLIGEN vill komma in på. Det är både mitt första och andrahandsval (teater och Sam) men det är verkligen teater jag vill gå. Men, jag gjorde ju nyss provet och det kändes inte helt 100. Har ju inte fått resultatet än men ändå. Så jag undrar, går det att göra om ett antagningsprov under omvalsperioden? För det måste ju gå att söka dit för första gången då, så skulle det gå att göra provet en gång till? Det kanske gick bra på provet, vet ju inte än, men ändå är nyfiken Tacksam för svar E

    • Valentina : Det är en fråga som du måste få svar på av de utbildningsansvariga på just den utbildningen som du söker. Det hör inte till "allmän rättighet" att elever får göra om färdighetsproverna.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    antagning till "konstnärliga" utbildningar som t.ex teater-inriktningen på ES brukar gå till så här: man lägger ihop poängen från färdighetsproven/uppvisningar/auditions och de betygspoängen som eleven får i de "vanliga" grundskolekurserna som du kommer att ha i ditt Slutbetyg från grundskolan.
    Jätteviktigt (kanske det viktigaste) är att bli BEHÖRIG; alltså ha godkända betyg i slutbetyget från grundskolan i minst 12 ämnen bl.a svenska, engelska och matematik (för att det är det som krävs för att bli behörig till ES, gäller alla inriktningar inkl.Teater).

    Försök få så höga betyg i alla ämnen du läser nu i årskurs 9. Invänta också svar från antagningsprovet.

    Jag tvivlar på att du ska få göra om antagningsprovet; det blir i så fall mycket orättvist mot andra som gjorde provet - alla andra elever bör då också få möjlighet att göra om och det blir mycket extra-tid som tas i anspråk av personal på den gymnasieskolan. Du får givetvis fråga på gymnasieskolan eller personal på ditt gymnasieantagningskansli, som Valentina föreslår i kommentaren till frågan din, det kan vi inte förbjuda att du gör.
    Jag skulle dock avstå från att ställa den frågan. Jag skulle satsat på att försöka få höga betyg in i ett Slutbetyg från Grundskolan.
    Hälsningar
    Mikael