Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej anonym!
    Med "stylistprogrammet" tror jag du menar en inriktning eller en profil på HV, Hantverksprogrammet, stämmer det? För att uppnå kraven för examensbevis från Hantverksprogrammet gäller det att ha betygen i många obligatoriska kurser, bland annat i alla kurser inom en av de nationella inriktningar som finns inom HV.
    Titta längst ner i HV/programplan/Programplan_HV.pdf - programstruktur som består av "brickor" där en av brickorna är "inriktning" och med det menas Alla kurser inom en av inriktningar.
    Att avvika från programstrukturen kan man i viss mån men endast om rektor fattar för dig ett Beslut om Individuellt anpassat program. Det beslutet får ej fattas efter det att eleven avslutar årskurs 2. Det beslut fattas nästan uteslutande i en situation när eleven byter gymnasieprogram och beslutet av för avsikt att förhindra att eleven får läsa ett extra läsår på gymnasiet. Om du stannar på samma program, så tror jag inte rektor kan fatta beslut om individuellt anpassat program, men du får gärna prata med SYV-en på din skola som kan ta den frågan till rektorn på din skola.
    Om du absolut vill "slippa" någon eller några kurser, fråga på din skola om du kan läsa andra kurser i stället för de kurserna men var medveten om att du i så fall kommer att gå ut med ett Studiebevis som inte ger behörighet till högskolestudier. I o f s om du ej kommer ha godkända betyg i bl.a svenska 2 och 3 och i engelska 6 kommer du inte ha behörighet till högskolestudier även om du får ut Examensbevis från HV, som är ett yrkesprogram där kurser för högskolebehörighet (sv 2,3 och eng6) är valbara.
    Varför är det viktigt för dig att få ut just Examensbevis? Vad planerar du göra efter gymnasiet?

    • annonym : Tack för svaret så jag t, ex byta ut mina individuella val inför trean och välja andra kurser istället. Jag planerar att jobba efter gymnaiset därför vill jag gärna ha en gymnaiseexamen eftersom det är mycket enklare att få jobb med en gymnaiseexamen.
    • Anna : Boka tid med SYV på din skola och diskutera vilka kurser du kan byta ut. Inom Individuellt val (200poäng av de 2500poäng som gymnasieexamen består av) får egentligen vilka som helst kurser läsas - men det beror på vilka kurser som din skola kan erbjuda. Kan inte din skola erbjuda en kurs, så kan du inte läsa den. 200poäng av 2500p. är inte mycket (det är endast 8%), så majoritet av kurserna i gymnasieexamen är de kurser som bestäms av det programmet och inriktningen man går och av de valbara - vilka kurser som just din skola kan erbjuda. Det är tyvärr sällan som det finns många kurser att välja mellan men prata med SYV-en på din skola. Du får gärna återkomma sen, efter samtal med SYV-en på din skola, och berätta vad ni kom fram till. Lycka till!