Matilde
    Hej!
    Jag går just nu i årskurs 2 men ska byta program till hösten och då börja i åk 1 igen och jag vet att jag kommer in på det programmet då jag har väldigt hög merit poäng, programmet jag går på just nu tycker jag är väldigt jobbigt och svårt och de kurser för själva programmet är det som är svårt, eftersom jag ska byta program funderar jag om det går att jag hoppar av de kurserna som angår själva programmet och fortsätter ha engelska, matte och svenska året ut, utan att få F eller ogiltig frånvaro??

    För mig spelar det ingen roll om jag får CSN eller inte utan vill bara slippa dessa 2 kurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilde!
    om du inte bryr dig i fall du får studiehjälpen från CSN eller inte, då kan du hoppa av vilka kurser du vill - bara du går på Någon kurs, för att i fall du inte går på din gymnasieskola i en hel månad, då blir du avskriven från utbildningen. Annars, så är all gymnasial utbildning frivillig. Har man genomfört utbildning på grundskolan eller uppnått 18 årsåldern, då behöver man inte studera mera, utan kan söka jobb.
    Du skriver om att du inte är beroende av studiehjälpen, men vad tycker din familj? Jag antar att du inte är ekonomiskt oberoende (har egen försörjning så pass mycket att du inte behöver att ngn annan betalar för din mat och husrum och andra levnadsomkostnader). Om din familj (t.ex dina föräldrar) betalar för att du ska ha tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen, så kanske de tycker du ska bidra så mycket du kan till familjens ekonomi (alltså att du ska agera på det sättet att du får studiehjälpen från CSN). Du behöver inte få godkända betyg i kurserna som du tycker är "onödiga"; det räcker att du deltar i undervisningen - så har du rätt till studiehjälpen från CSN.
    Annars, så är all utbildning på högre nivå än grundskola, i Sverige, frivillig.