elev
    Hej!

    Har en elev vars språk/modersmål är arabiska. Eleven tänker använda det som moderna språk för att snabbare läsa in gymnasium och få poäng.

    Han tänker göra prövning:
    Kan han hoppa över moderna språk steg 1 och 2 och göra prövning därifrån eller måste man ha betyg i underliggande kurser. Jag har förstått att man måste ha godkänt i underliggande kurser men enligt honom har han fått annan info från en annan syv. Men jag tror att syven sa att han kan få meritpoäng från ett visst steg.

    Ska han göra prövning i första kursen först?

    2 Svar

    Saga SYV

    Hej Amina,

    det finns inga krav på att ha några betyg för att få lov att anmäla sig till prövningar. Man kan, alltså, anmäla sig till prövning i Moderna språk 3, utan att ha betyg i underliggande kurser.

    Men om eleven vill snabbare få Examensbevis, kan det vara fördelaktigt att få godkända betyg i Moderna språk 1 och 2 också; de kurserna kan eleven ta in i sitt examensbevis /förhoppningsvis/. Är det ungdomsgymnasiet eller komvux som eleven läser på?
    Mot vilket program läser eleven sitt Examensbevis?

    mvh

    S. ;)

    • elev : Tack för snabbt svar! Det gäller Komvux och läser mot högskoleförberedande, om ja minns rätt mot teknik :)
    • Anna : som man ser i https://www.gymnasieguiden.se/program/TE/programplan/Programplan_TE.pdf får Moderna språk läsas på Teknikprogrammet. Jag ser inte ngt. hinder i att ha t.ex Arabiska 1,2,3,4,5,6 och 7 i examensbeviset från Examensbevis från komvux.
    • Ulla : Håller med Saga och Anna. Man får ta in rätt många kurser i Moderna språk i examen från Teknikprogrammet. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Amina,

    ska nu förklara mitt korta svar i kommentaren till din fråga; jag tänker så här - på Teknikprogrammet får Moderna språk läsas; dock är det inte obligatoriska att läsa moderna språk på TE.
    För examensbevis från komvux gäller att alla kurser som ingår i Gymnasiegemensamma ämnen måste man ha betyg i, det är 1100 poäng.
    Av de resterande 1300 poäng är det Gymnasiearbete som 100 p. som är en Obligatorisk kurs. Så har vi 1200 poäng kvar. Av de måste hälften /minst/ vara de kurser "som får läsas på programmet" och Moderna språk får läsas på det programmet /som programfördjupande ämnen/; Det är alltså så som jag tolkar reglerna så att minst 600 poäng måste vara "de kurser som får läsas på TE" och resterande 600 p. - valfria kurser; så varför skulle man inte ta in Arabiska 1, 2, 3,4, 5, 6 och 7 - det är 700 poäng + även Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet /arabiska/ - det är ännu 300 poäng. Då säger vi att 600 poäng Moderna språk är kurser som Får läsas på Teknikprogrammet; och de resterande - ännu 100 p. moderna språk + 300 p. inom Modersmål  - är det "fria" kurser /vilka som helst/.
    Därför tycker jag att det inte finns några hinder i att ta in alla de kurserna i examensbeviset från Komvux /teknikprogrammet/.
    Bästa hälsningar

    ANNA