19 år

    Hej! Min institution har valt att schemalägga en tenta den 3 januari, och det känns påfrestande att behöva skriva den då för att den ligger så nära jul och nyår. Jag brukar åka utomlands för att träffa släkten då och det är ett av de få tillfällena då jag kan träffa dem. Att skriva tentan den 3 januari skulle innebära att jag skulle behöva åka hem tidigare än resten av familjen och tillbringa tiden då jag väl är utomlands studerandes inne på ett rum medan släkten har kul med varandra. Jag undrar därför om jag kan genomföra tentan på omtentatillfället istället? Har jag rätten att själv bestämma om jag vill göra det, och är mitt skäl rimligt för att få göra det om studenter vanligtvis inte får hoppa över ett examinationstillfälle?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan tyvärr inte svara på frågan om du har rätt att hoppa över den ordinarie examinationstillfälle... Jobbar inte med de frågorna... Det är en fråga om studerandes rättigheter. Ställ den frågan till UHR, universitets- och högskolerådet, är mitt råd till dig.
    Jag tänker så här: jag förstår dig men tänk på att du kanske blir sjuk när omtenta är schemalagd? Att planera för att missa de viktiga och obligatoriska moment i utbildningen är, generellt sett, inte bra. Mer än så kan jag inte säga. När du får svar från UHR, hör gärna av dig; jag är också nyfiken på vad du får för svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare