Mammaulli

    Vi har tänkt resa utomlands och jobba på internationell skola. Vår dotter ska börja åk 9. Vi vill gärna att hon läser på den internationella skolan och läser svenska på distans. Det gäller 1 år. Kommer hon kunna söka in på gymnasiet med de betyg hon får i de olika ämnena på den internationella skolan? Hon kommer ju läsa matte, engelska och sedan en mängd andra ämnen. Hon har väldigt bra betyg nu i åk 8.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns många elever som kommer in på gymnasiet i Sverige, varje år, med utländska betyg.
    På gymnasiet, i Sverige, finns det ett stort antal Nationella program och så finns det IB, det internationella programmet. Och det är viss skillnad att söka till nationella svenska gymnasieprogram eller till IB-programmet. På IB-programmet sker undervisning på engelska och eleverna behöver inte nödvändigtvis ha betyg i svenska. Dock är det givetvis bra om er dotter läser (kontinuerligt) även svenska språket både på grund- och på gymnasieskolan (bland annat för att efter gymnasiet kunna komma in på en eftergymnasial utbildning med undervisningsspråk svenska).
    IB-programmet kan ta in elever förbi gymnasieantagningskansliet, direkt in på gymnasiet men de nationella svenska gymnasieprogram kan inte göra det, utan eleven måste söka via "sitt" gymnasieantagningskansli. Om eleven inkommer med utländska grundskolebetyg, då görs det en bedömning om huruvida de betygen motsvarar det som elever i Sverige läser till och med årskurs 9 på grundskolan. Att eleven utomlands läser samma ämnen som eleverna i Sverige är jättebra men just innehåll och svårighetsgrad behöver inte vara desamma som i Sverige utan kan vara både mindre/lättare eller större/svårare. Gymnasieantagningskanslierna (i samråd med ledningen för de gymnasieskolorna dit elever med utländska betyg söker) gör bedömning om eleven är behörig till den utbildningen på gymnasiet som hen söker till.
    Tips! fundera över följande: kan er dotter samtidigt som hon läser på den internationella skolan utomlands även följa undervisning i de svenska grundskolekurserna via Sofia Distans? I så fall skulle hon kunna även få betygen som motsvarar Slutbetyg från en svensk grundskola och kan söka till gymnasiet i Sverige på samma villkor som de elever som får Slutbetyg från en grundskola i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare