Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrken inom HR är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma med vilken utbildning de anställer. Men min erfarenhet är att utbildning i ekonomi är mycket bra grund om man vill jobba inom HR + i kombination med kunskaper inom område Arbetsrätt.
    Civilekonom blir man i Sverige om man tar examen från civilekonomprogrammet.
    Ekonom kan man bli med diverse olika utbildningar, bland annat med examen från en yrkeshögskoleutbildning.
    Titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/kommunikativ-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affaersinriktad-redovisningsekonom

    Studie- och yrkesvägledare