Milla SYV på FrågaSYV

    Hej
    Att bli KBT-terapeut kräver vanligtvis en mer omfattande utbildning än en kort onlinekurs. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en evidensbaserad terapimetod som kräver både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet för att kunna tillämpas effektivt.

    Vanligtvis krävs en akademisk utbildning inom psykologi, psykoterapi eller relaterade områden för att bli en licensierad terapeut.

    Kortare kurser och onlinekurser kan vara användbara för att öka din förståelse för KBT och för att komplettera din utbildning och erfarenhet, men ensam är det osannolikt att de skulle göra dig till en fullt utbildad och licensierad terapeut. Om du är intresserad av att bli en psykoterapeut är det ett krav att få legitimation från socialstyrelsen (för att få lov att jobba inom det yrket, i Sverige). I grunden måste man ha examen från psykoterapeutprogrammet.
    Du kan också kika på yrkespresentationen på framtid.se/yrke/samtalsterapeut -- "samtalsterapeut" är inte en skyddad titel och man får kalla sig för samtalsterapeut om man vill, oavsett vilken utbildning man har.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sandyy : Jaha okej! Så vilka kortutbildningar kopplad till ämnet psykologi tycker du skulle leda till dess karriär? Tänkte kring personal vetare, kanske social pedagog osv
    • Milla : Du skriver "dess karriär"... vad tänker du på? Inom vilket yrke vill du få anställning? Om du vill starta eget och bli din egen arbetsgivare då bestämmer du själv vilken utbildning du behöver för att kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder. Är du intresserad av KBT, läs så mycket som möjligt inom det ämnet - båda genom korta kurser och självstudier; hitta också några personer som idag jobbar med det du i framtiden vill jobba med och fråga vilken utbildning de har.
    • Sandyy : Aha menade t.ex kurser eller kortutbildningar som är vård-hälso relaterade som skulle kunna leda till en karriär. Tänkte främst på att välja kanske certifierad personalvetar kortutbildningen
    • Milla :

      Det är upp till varje arbetsgivare att bestämma med vilken utbildning de anställer och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika... omöjligt att på förhand veta vad alla arbetsgivare skulle tänka. Undantagna är yrken som är Reglerade, t.ex Psykolog (legitimation från socialstyrelsen krävs och utan legitimation får man ej anställa som Psykolog).

    Läs alla kommentarer