amina
    Hej

    Jag undrar hur brett ert yrke är? Funderar på SYV men är även intresserad av personalvetare/HR. Men iochmed att HR och personalvetare inte är någon skyddad titel så undrar jag om det är möjligt att man som SYV kan jobba med personalfrågor (så som HR/personalvetare).
    Samt Är SYV skyddad titel?

    Tack på förhand
    • : Studie- och yrkesvägledarexamen är en yrkesexamen men inte en skyddad titel. Det finns Studie- och yrkesvägledare som arbetar med personalfrågor.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,
    det är rätt så "luddigt" och svårt att ge konkreta svar - inom det område som du är intresserad av. Visst finns det utbildningar som är direktriktade mot yrken SYV och Personalvetare, men när man ser vilka som jobbar inom de yrken, så ser man att folk med diverse olika utbildningar lyckas få anställningar.
    Det är väldigt mycket upp till vad en enskild arbetsgivare tycker och vilka andra som söker samma jobb, vilka meriter de har. Ofta prioriterar arbetsgivare sökande med "rätt utbildning", exempelvis till tjänster som SYV  - sökande som tar examen från SYV-programmet; och till tjänster inom HP/Personal-hantering - de som tog examen från personalvetarprogrammet, men i fall det ej finns sådana sökande, eller om arbetsgivaren har specifika krav på viss arbetslivserfarenhet och/eller vissa språkkunskaper - kan "vem som helst" anställas. Exempelvis om ett företag har täta kontakter med ett annat land, kan språkkunskaper (och även erfarenhet av att ha bott i det landet) just i rätt språk väga mycket tungt.
    Det finns inga centrala/generella bestämmelser som förbjudet arbetsgivare anställa "vem som helst" som SYV eller som "personalare". Detta gör det väldigt svårt att ge svar på din fråga eller ge råd i vilken utbildning man ska gå om man vill både ha goda chanser att arbeta som SYV och som "personalare".
    *********
    Min personliga åsikt, som baseras på de svar som vi tidigar fått från de sakkunniga är att kunskaper i arbetsrätt och i ekonomi är mycket viktiga om man vill jobba som "personalare". De kunskaper kan man skaffa sig på andra sätt än genom studier på just personalvetarprogrammet. Exempelvis kan jag råda dig att överväga läsa på SYV-programmet men vid sidan av försöka på deltid/distans läsa kurser inom personalrätt och i ekonomi.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    hej igen, idag fick vi svar från Sveriges Vägledarföreningen. Var god läs deras svar nedan:

    SYV tillhör inte ett av de reglerade yrkena i Sverige men då utbildningen leder yrkesexamen, så är det endast genom att läsa SYV-programmet man kan erhålla en examen som studie- och yrkesvägledare. Arbete inom HR har inga regelverk om vilka som får jobba inom området utan arbetsgivare anställer den man ser som mest lämpad. Det finns SYV:ar verksamma inom HR-området men överlag så finns det många med utbildningar riktade direkt mot HR och konkurrensen om tjänsterna är rätt hård.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,
    vi fick nu svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    ... man måste skilja på utbildning och anställning. Studie- och yrkesvägledare är en akademisk yrkesexamen och mig veterligt kan man formellt sett bara få den titeln genom utbildningen på studie- och yrkesvägledarprogrammet.

    På så sätt är titeln ”skyddad” men SYV är inget legitimationsyrke så många kan vara anställda som SYV utan att ha just SYV-utbildningen. Allt fler huvudmän kräver den formella SYV- utbildningen vid anställningar vilket då leder till att man ser HR/personalvetare, som har tjänst som SYV, som obehörig på tjänsten men som sagt,  titeln är inte skyddad som t.ex. leg.läkare

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    Studie- och yrkesvägledare är inte en skyddad titel.

    En person som fått studie- och yrkesvägledarexamen kan absolut söka tjänster inom HR-området då denne har kunskaper inom pedagogik, samtalsmetodik, psykologi och arbetsmarknadskunskap vilket ofta efterfrågas hos arbetsgivare i HR-branschen.

    Vänliga hälsningar

    Studie- & yrkesvägledare