Elev
    Hej

    Jag går samhäll med beteende inriktning men tänkte leta efter genvägar man kan använda för att komma in på universitet snabbare. Det är inte för att jag vill inte plugga, det är för att jag vill spara på tid, så min fråga är vilka sätt finns det för att få grundläggande behörighet till universitet? Vad har man för alternativ kring det, och går det att få grundläggande behörighet snabbare genom att plugga på komvux? Mitt mål är att komma in på universitet så fort som möjligt, hur gör jag?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alex,

    Grundläggande behörighet för dig är att få Examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och eng6.

    Det går bra med examensbevis från komvux. Men du kan inte börja läsa på komvux tidigare än från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år. Det går att börja läsa på komvux tidigare, men endast om man redan har genomgått en 3 årig gymnasial utbildning på ett nationellt program eller på IB-programmet.

    Om det är så att du idag läser åk2 eller 3 på gymnasiet, så kan du inte snabba på...

    Det finns också möjlighet att få grundläggande behörighet genom "reell kompetens" men då ska man även ha minst 3 årig arbetslivserfarenhet som man fick efter det att man fyllde 19 år. Det är då tidigast när du blir 22 år och då måste du ha arbetat på minst halvtid i minst 3 år och kunna bevisa det med tjänstgöringsintyg.

    Berätta mer om din situation - var läser du nu?

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    Peter syv

    P.S_ vi på fråga syv kan ej ändra på tillträdesreglerna (tillträde till en högre utbildning) - vi kan bara berätta vad som gäller.