Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilken utbildning du vill komma in på? Vilket yrke vill du utbilda dig till?
    Detta frågar jag för att avgöra inom vilken skolform som den utbildning ligger (som du vill komma in på).
    Du kan också boka tid med SYV på komvux och reda ut frågan om du redan nu har grundläggande behörighet till högskolestudier (om du vill söka till en svensk högskole-universitetsutbildning) och om du saknar grundläggande behörighet, på vilket sätt du kan få den. Grundläggande behörighet krävs inför alla svenska högskole-universitetsutbildningar. Många utbildningar kräver även särskild behörighet.
    Om du på dina gymnasiebetyg från 1985 har grundläggande behörighet, då kommer inte vård-kursernas betyg som du fick nyligen påverka ditt meritvärde.
    Om du planerar söka till andra typer av utbildning, alltså inte på högskola-universitet, t.ex till Yrkeshögskola, då görs det en sammantagen bedömning och alla dina betyg + arbetslivserfarenhet kan spela stor roll och ge fördel i antagningsprocessen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Bobbo : Hej, tack för svar och det är till yrkeshögskola.
    • Bobbo : Med vänlig hälsning, Bobbo
    • Milla : Yrkeshögskoleutbildningar gör en sammantagen bedömning. Det kan stå att man behöver ha examensbevis från gymnasiet men det är ett utbildningsdokument som tillkom med reformen 2011-12, och de första som kunde få examensbevis avslutade sina gymnasiestudier efter 2012 på komvux eller tidigast 2014 på gymnasiet... Hur som helst, accepterar yrkeshögskola även mycket äldre utbildningsdokument som bekräftar att man har läst på gymnasial nivå. Yrkeshögskola värdesätter, dessutom, arbetslivserfarenhet ganska högt och då borde man rimligtvis ha äldre betyg (man ska ju ha hunnit jobba en del också)! Så, jag ser inga som helst problem med att du, när du ansöker till en yrkeshögskoleutbildning, skickar med dina gamla gymnasiala betyg och bevis på att du genomgick utbildning till undersköterska på "senare tid".
    • Milla :

      Kika också gärna på framtid.se/yrke/underskoterska där finns information om att undersköterska är numera skyddad yrkestitel och finns länk till socialstyrelsens hemsida där man får reda på mer. Bra om du skulle kunna få ut bevis på att du är "behörig undersköterska" (om du söker till en yrkeshögskoleutbildning inom Vård, omsorg och liknande). Om du skickar med yrkesbevis som undersköterska blir det mycket lättare för de som jobbar med antagning till yrkeshögskola att bedöma din kompetens (det är i alla fall min åsikt, dock jobbar jag inte specifikt med antagning till utbildningar).

    • Bobbo : Hej och tack för svar, ja då ser det ju lovande ut för mig. Med vänlig hälsning, B
    • Milla : Bra! men jag tänkte påminna om att du kan söka till VÄLDIGT MÅNGA OLIKA YH-UTBILDNINGAR SAMTIDIGT. Det finns ingen begränsning i hur många YH man kan söka och även bli antagen till samtidigt. Att man är "behörig" och har "mycket på fötterna" och tror att man kommer in, inte, tyvärr, alltid stämmer. Saken är den att YH-utbildningen kan t.ex starta en gång om året och ha 24 studieplatser och sökande kommer i tusental från hela Sverige... så konkurrensen kan bli rätt tuff. Därför är det bra om du söker till ALLA de olika YH som du kan tänka dig vilja läsa och inte bara väljer en utbildning och hoppas eller tror att du säkert kommer in. Bara ett förslag... ett råd, liksom... Oavsett vad du bestämmer dig för, Lycka till!
    Läs alla kommentarer