Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    kurserna Historia 1a1 och Historia 1b är olika stora; his 1b består av his 1a2 + 1a1. Det är lättare att få högre betyg i his 1a1 än i his1b. Ingår kursen Historia 1a1 i ditt Examensbevis från gymnasiet eller fick du Studiebevis? Det är viktigt att veta för att kunna ge svar på din fråga. Och varför vill du läsa historia1b? - är det så att du behöver historia 1b för särskild behörighet till den eftergymnasial utbildning som du vill komma in på? - i så fall kan du läsa his 1a1 och sedan 1a2, vilket ger exakt samma behörighet som historia 1b.

    • Adam :

      Jag har läst Teknik programmet och fick studiebevis ej examensbevis. Hade läst historia 1a1 som är 50 p och fick F, nu vill jag läsa om kursen, men tänkte att läsa Historia 1B så att jag får 100p istället. Jag kommer att läsa till civilingenjör, men vet inte om historia 1B kommer att räknas i jämförelsetal. Enligt det jag läste så kan man inte läsa nya kurser som inte är särskilt behörighet.

    • Julia : Du måste göra planering mot Examensbevis från komvux tillsammans med SYV på komvux. Detta för att studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. I examensbevis från komvux får ej betyget i Idrott och hälsa 1 ingå. Det krävs 2400poäng. Du kan ta in max 150 poäng betygsatta med F i examensbevis från komvux, men det är fördelaktigt för dig att inte ha några F i ditt examensbevis.
    • Julia : Det bästa är om du gör planering mot examensbevis tillsammans med komvux-SYV. Du behöver inte nödvändigtvis läsa om samma kurser som ingick i din studieplan på gymnasiet. Reglerna för examensbevis från komvux skiljer sig från de på gymnasiet.
    • Julia : Vad gäller historia, så kan det vara fördelaktigt för dig att läsa his 1a1 och sedan, om du får godkänt betyg i 1a1 - 1a2. Tillsammans utgör de kurserna en större kurs historia 1b.
    Läs alla kommentarer