Zoé

    Hej! Jag ska börja på gymnasiet på samhällsvetenskapsprogrammet. Skolan jag ska gå på erbjuder att man kan läsa 2 olika moderna språk samtidigt. Jag har läst spanska i grundskolan och vill fortsätta med det. Istället för att läsa 2 olika språk vill jag läsa mer spanska. Dvs att tiden som jag skulle ha lagt på att läsa ett till språk utöver spanska vill jag lägga på att läsa mer spanska. Detta är för att jag vill kunna så mycket spanska som möjligt. Är det möjligt att läsa extra spanska på gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Samhällsvetenskapsprogrammet ingår, som obligatoriska två kurser i ämnet Moderna språk, vilket du kan se i programplanen för SA>> Se i programplanen, under Programgemensamma ämnen, står 200poäng moderna språk; varje kurs i mod.språk är på 100 poäng därför är 200p.= 2 kurser i ämnet moderna språk. Vilka de två kurserna är? gymnasieskolan är skyldig att erbjuda franska, tyska och spanska att välja mellan. Även andra språk kan erbjudas. De eleverna som på grundskolan läste spanska kan antingen läsa Spanska 3 och 4, eller Spanska 3 och Tyska 1 eller Spanska 3 och Franska 1. Många läser spanska 3 och 4 för att de vill lära sig mer inom samma språk + för att kursen moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng vilket ger stor fördel inför ansökan till de flesta svenska universitetsutbildningar.
    Hänvisnignar/lästips:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA
    gymnasieguiden.se/Meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare