Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag uppfattar det så att du har flera frågor: en fråga är om du med examensbevis från FS kan läsa företagsekonomi i England? och en annan fråga är om du med kandidatexamen i företagsekonomi från England kan i Sverige bli Auktoriserad revisor, har jag uppfattat dina frågor på rätt sätt?
    Vad gäller att i Sverige bli Auktoriserad revisor, så gäller, så vitt jag vet (i alla fall idag; våren 2023) den informationen som du finner på länkarna, nedan:
    - om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt läs på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se
    Om reglerna ändras om några år och i så fall hur - har jag ingen information om. Det som gäller idag behöver, dock, inte gälla i framtiden.
    Och jag kan tyvärr inte heller ge ett konkret svar på din andra fråga - om du med examen från FS, om du i så fall kan direkt, utan kompletteringar, komma in på en utbildning i England. Det går att komplettera efter gymnasiet, om du inte direkt blir behörig. Jag tänker här t.ex på vilka kurser du kan i ditt examensbevis från FS ha i ämnena matematik och engelska.
    I Sverige, för att bli behörig till utbildningar i ekonomi på universitetsnivå, behöver man ha (bland annat) godkända betyg i gymnasiala kurser svenska 2 och 3, engelska 6, matematik 3b eller 3c och samhällskunskap 1b. Jag antar att du behöver ännu bättre kunskaper i engelska (om du vill läsa i England), jämfört med utbildningar som ges på svenska, så du får gärna försöka läsa även engelska 7 på gymnasiet (eller om komplettering, efter gymnasiet). Vad gäller matematik, så ingår endast matte 1a som obligatorisk kurs i din nuvarande utbildning (vilket du kan se i Programplanen för FS>>). Jag har väldigt svårt att tro att med "så lite matte i bagaget" finns möjlighet att komma in på en universitetsutbildning inom ekonomi i England, så läs gärna Matematik 2a (kan läsas som programfördjupning på ditt program) men även matematik 3b (som Individuellt val eller som U-kurs/utökat program).
    Boka gärna tid med SYV på din skola, berätta för honom/henne om dina planer efter gymnasiet och be om hjälp att i din Individuella studieplan införa de kurser som skulle göra dig behörig till den eftergymnasial utbildning som du siktar på.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Josef : På företagsekonomi utbildning i England står det att man ska ha en gymnasie examen och att man ska få bra resultat på ett toefel test.Finns set nån utbildning i Sverige jag är behörig till så jag kan bli revisor när jag går i fs programmet.
    • Milla : I Sverige, för att bli behörig till utbildningar i ekonomi på universitetsnivå, behöver man ha (bland annat) godkända betyg i gymnasiala kurser svenska 2 och 3, engelska 6, matematik 3b eller 3c och samhällskunskap 1b.
    • Milla : Läs hela mitt svar, ovan. Läs noga och kanske fler gånger. Det är ett långt svar men med viktig information. Läs ett stycke åt gången och fundera på vad som svaret säger. Du - i din kommentar - ställde en fråga som redan är besvarat i svaret, ovan. Det är OK men om du läst och förstått svaret, så skulle du inte ställt samma fråga som redan är besvarat. Min gissning är att du inte läst så noga. Läs svaret noga.