Filip
    Jag ska börja tredje året på teknikprogrammet inr teknikvetenskap. I början av vårterminen fick vi välja våra iv kurser som vi vill lösa nu i trean. Jag valde Kemi 2 men den kommer inte starta pga att inte tillräckligt många valde det.
    Jag vill väldigt gärna läsa den kursen på gymnasiet då jag precis har läst Kemi 1 i tvåan och för jag behöver den för behörighet.

    Min fråga är då om man kan läsa kursen utöver de kurser som jag ska läsa om schema etc tillåter?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om kursen inte kommer att starta kan man inte läsa den för den kommer ju inte att erbjudas.

    • : Såg att jag var lite otydlig men tänkte om man kan läsa kursen med annan klass utöver mina kurser om schema etc tillåter?
    • Mikael : Valbara kurser brukar läsas i grupper där elever kommer från olika klasser och även från olika program. Kemi 2 är ju samma kurs, oavsett vem som läser den. Om din skola kunde ge dig möjlighet att läsa den, varför har den svarar att kursen ej kommer starta?
    • : Om jag förstått dig rätt, kursen kommer inte starta för att det är ett individuellt val precis som du sa. Tillräckligt många elever valde inte den så det blev inget med det, men då tänkte jag om jag kan hoppa på en naturklass som läser kursen ”obligatoriskt” om deras schema passar in med mitt schema eller om det är helt och hållet omöjligt?
    • Julia : Om undervisning i kemi 2 passar in i ditt schemat - ser jag personligen ingen anledning att du inte skulle kunna få läsa den kursen, förutom att om alla som ösnskade läsa kemi 2 och för vilka det är en valbar kurs - skulle inte få plats i klassrummet ihop med natur-naturklassen. Dessutom är det mycket viktigt att schemat skulle passa in. Prata med SYV på din skola. Men ytterst är det rektorn som är ansvarig. Du kan därför vända dig till rektorn.
    Läs alla kommentarer