A.f

    Jag ska börja gymnasiet nu i höst och kommer gå natur. Jag har inte helt bestämt mig för vad jag vill efter det men jag vet att jag vill läsa vidare. Problemet är att ett av mina yrkesalternativ är advokat vilket kräver att jag går natur-samhäll. Jag kommer dock gå natur-natur vilket betyder att jag inte har full behörighet till att läsa advokatslinjen. Min fråga är då om jag på något sätt kan läsa till dem här kurserna som finns på natur-samhälle. Eller bara helt enkelt på något sätt lyckas bli behörig till advokatslinjen efter gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Advokat( i Sverige) måste i grunden ha examen från juristprogrammet. Särskild behörighet inför svenska utbildningar till jurist (juristprogrammet som är 4.5 år lång utbildning på högskolenivå) kräver godkända betyg i gymnasiala kurser Historia 1b eller 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. För övrigt så krävs grundläggande behörighet till alla svenska utbildningar på högskole-universitetsnivå. Behörig till juristprogrammet kan man bli på så gott som alla nationella gymnasieprogram. I NA (båda inriktningar) ingår både  Historia 1b och Samhällskunskap 1b som obligatoriska kurser; du kommer alltså läsa de kurserna oavsett vilken inriktning på NA du läser. Du kan se det i programplanen för NA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf Du ser i programplanen att båda kurserna som krävs för särskild behörighet till juristprogrammet står under "Gymnasiegemensamma ämnen" och alla kurser inom "den avdelningen" är alltid strikt obligatoriska.

    Studie- och yrkesvägledare