Rakibul
    Hej!
    Jag går på komvux. Jag tänkte att läsa klart 2500 pöänger att läsa vidare till universitet. Men problemet är det är inte att fixa 2500 gymnasiet pöang från komvux. Min plan är att börja universitet 2020 höst. Om alla mina plan fingerar i slutet av 2019 det kommer att bli 1900 gymnasiey pöang. Jag tänkte läsa eng 7 och SAS 3 på komvux med paralel med vård och omsorg progmmet. Är det möjligt att göra det? Eller ska jag ta en annan väg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns inte något generellt förbud mot att på Komvux läsa ett kurspaket på heltid och vid sidan om även ett eller flera fristående kurser. Dock brukar inte komvux gärna ge plats för mer än heltidsstudier (pga deras erfarenhet är att många orkar inte med så mycket studier och risken är hög att få F betyg; och även pga komvux tycker det är bättre att fler personer får möjlighet att läsa, i stället för att färre personer får studier på Mer än Heltid).
    Sök läsa det du vill och du får svar från komvux i din kommun till vilka studier du blir antagen.
    Du kan boka tid med SYV på Komvux och vid ett personligt möte förklara att det finns goda anledningar för dig att läsa på mer än heltid (om det är det du önskar göra).
    Ytterst är det Rektor på komvux som bestämmer. Du kan skicka e-post till rektor på komvux i din kommun med begäran att undantag görs och du får läsa på mer än heltid.
    Lycka till!
    ANNA