Arielle

    Hej! Jag slutade gymnasiet för ett år sen och nu vill höja mina meriter inför universitet. Jag tänkte ta Engelska 7 på grund av att jag fick A på båda Eng 5 och 6. Kommer det hjälpa att höja mina meriter inför jag ska börja anmäla in mig på universitet nästa år? Och behöver man ta prövningen för att bekräfta mina betyg? En liten fråga till - kommer det ta tid innan man får betyg så att jag hinner anmäla mig till universitet? Till exempel - kursen slutar i mars och sista anmälningsdagen är i april nästa år!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag svarar på din andra fråga först. Se information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum och där ser du att sista dag för komplettering av ansökan är planerad till 20 juni 2024, så du kommer ha mycket gott om tid om kursen slutar i mars (för att hinna får ut ditt betyg och komplettera din ansökan); självaste ansökan måste du göra inom anmälningsperioden.
    Och nu ska jag försöka svara på din fråga om engelska 7. Det är bra att du har höga betyg i engelska 5 och 6. Sök läsa eng7 på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) men det är tyvärr mycket möjligt att komvux vägrar ge dig plats på kursen (detta i fall du redan nu är behörig till den högskole-universitetsutbildningen som du vill komma in på). Kursen eng7 krävs inte inför någon svensk högskole- eller universitetsutbildning och om du redan har examensbevis från gymnasiet, och eng7 kommer, alltså, inte ingå i ditt examensbevis, då blir du mycket lågt prioriterad av komvux. Så, var beredd på att risken finns att du inte får plats på kursen. Du kan söka till komvux till varje ny kursstart; Nej från komvux gäller endast på just den ansökan som du har gjort just då. Nästa gång du söker, så kanske budget räcker och komvux kan köpa plats på kursen för dig. Men annars så kan du försöka skaffa dig kunskap genom självstudier och betyg - genom en prövning. Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Om det år så att du inte redan har max antal meritpoäng (2.5) då kommer eng7 ge dig meritpoäng och betyget i eng7 kommer i så fall även räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal). Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare
    • Arielle :

      Hej!

      Tack så jättemycket för svaret! Det uppskattas verkligen. Jag kollade upp mina betyg och just nu så har jag bara 2400 som antal godkända poäng istället för 2500. Skulle jag fortfarande kunna ta upp Engelska 7 för att höja mina meritpoäng eller skulle du rekommendera att jag gör prövningar i ämnena som jag redan läst men kanske kan höja till ett C-A?

    • Milla : Menar du att du i ditt examensbevis från gymnasiet har F som betyg i en 100poängs kurs? I så fall rekommenderar jag att du söker (på komvux) läsa just den kursen i vilken du har F. Om du höjer från betyget F till E i en 100poängskurs höjer du ditt meritvärde med + 0.4. Men du bör givetvis sikta på så högt betyg som möjligt och om du skulle få A i den kursen i vilken du idag har F (om kursen är på 100poäng) då höjer du ditt meritvärde med + 0.8. Att man har betyget F säger att man inte har kunskaper som kursen avser att ge och därför är det ganska troligt att komvux ger plats på den kursen. Vad gäller engelska 7 så får du givetvis göra ansökan. Det kan hända att du kommer in på kursen. Men komvux prioriterar de som saknar grundskolekompetens (i första hand) och sedan de som helt saknar gymnasial kompetens och sedan de som har läst på gymnasiet lite grand... och så vidare. Så står de som har examensbevis från gymnasiet sist i kön och budget är begrän risken är stor att pengarna inte räcker... men du kan ju också ha tur och komma in! Lycka till!