Elin

    Hej på mitt gymnasium så går jag en kurs som är skapad av min skola så de finns ingen direkt läroplan för den och jag tror att jag kommer vilja plugga upp betyget i den kursen efter studenten. Kan man göra omprövning i den kursen eller kan man plugga en annan kurs och ersätta betyget? Och om man går naturvetenskapligt basår ersätter de kurser som jag har haft i det samhällsvetenskapliga programmet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin!
     i examensbeviset kan ingenting ändras. Kurser du läser efter gymnasiet (eller gör prövningar i) måste läsas på komvux och inte på högskola-universitet för att högre betyg ska räknas in. På basåret på högskolenivå läser man inte exakt samma kurser som på gymnasiet (vad gäller innehåll) och betygsskala är inte den som finns på gymnasiet.
    Genom att läsa basår på högskolenivå kan man få behörighet men ej höja sitt meritvärde. Hänvisning: https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar
    ***
    Vad gäller komma in på högskole-universitets basår, så får man noga se vad varje lärosäte uppger om sitt basår; på vissa lärosäten är man obehörig till basåret om man redan är behörig till den högskoleutbildning som man vill komma in på och hänvisas (för konkurrens, om man anser att man har för lågt meritvärde) att göra högskoleprovet. Basår på högskolenivå är alltså inte ett sätt att höja sitt meritvärde, utan i första hand är tänkt för personer som på gymnasiet läst "fel program" och därför inte läste de naturvetenskapliga och/eller tekniska kurser som krävs för särskild behörighet.

    ***
    Vad gäller "kursen som din skola skapade" så gissar jag på att det är Naturvetenskaplig specialisering. Och den kursen kan läsas med Olika innehåll. Om du senare vill höja betyget i den kursen måste du hitta var kursen med samma innehåll ges (finns pågående just vill tidpunkten du vill göra prövning + du måste lyckas boka dig på prövningen, vilket kan bli svårt - det finns endast några få prövningstillfällen för varje pågående kurs, som det är nu + reglerna i framtiden kan ändras). Ingen kan garantera att du ska kunna höja betyget eller ens få möjlighet att göra prövning. Mitt råd är därför att du gör ditt bästa nu och försöker få så högt betyg du kan innan du går ut gymnasiet. Ett annat råd jag vill ge är att du gör högskoleprovet så många ggr du kan (högsta resultat kommer gälla).