Sara
    Hej! Jag tog studenten innan 2010 och jag undrar ifall det är möjligt att räkna bort ämnen som "valbara kurser" då jag har läst 2900 poäng totalt. För om jag isåfall plockar bort 2 av dessa och tillsätter med tre kurser jag läst på komvux och fått A och B i så kommer jag ha 1100 poäng med MVG och A samt 1100 poäng med VG och då har jag isåfall bara 300 poäng kvar med G. Frågan är då om det är möjligt att plocka bort "valbara kurser" eller hur jag isåfall ser vilka kurser jag kan ta bort.

    Jag gick på ett "friluftsgymnasium" men bytte senare till Barn & fritid. Kurserna jag isåfall vill välja bort är "kanadensare" och turism då dessa är valbara.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    det är Antagning.se som räknar från ditt meritvärde, du behöver inte göra det själv.
    I de fall där det är möjligt, räknar Antagning.se till din fördel.
    Du kan ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 (tel.tid vardagar kl.9-16).
    Vad du eller vi räknar fram kommer inte spela roll; det är vad Antagning.se räknar fram som kommer att gälla.

    Vänligen
    Julia syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    reglerna för Dig som avslutade gymnasiet innan år 2010 - finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010
    Hur Antagning.se eller Antagningsgrupper på de enskilda lärosätena (högskolor-universitet) tolkar reglerna kan inte vi här på Fråga SYV svara på; i vissa fall kan undantag eller individuella beödmningar göras.
    Du får hemskt gärna läsa på länken, ovan och se om du har det som krävs för att anses som BEHÖRIG.
    Endast behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats på högskolor/universitet.Som regel, räknas alla kurser från ett Slutbetyg in i den sökandes Jämförelsetal. Betyg, införskaffade efter det att man fick ut sitt Slutbetyg, räknas in om de krävs för särskild behörighet eller om de höjer ditt jämförelsetal. Man kan, alltså, inte, enligt reglerna låta bli att räkna in betyg som finns i Slutbetyget - in i den sökandes jämförelsetal, oavsett om det är obligatoriska eller valbara kurser.

    Yrkeshögskola
    Däremot Yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga och man kan komma in med rätt så låga betyg - därför att det är viktigare vad man uppvisar på tester/antagningsprover/intervju än vad man hade för betyg när man gick på gymnasiet. Därför kan man samtidigt som man söker till högskoleutbidlning, också söka många olika yrkeshögskoleutbildningar: utbud finns på www.yhguiden.se