Oscar enkvist
    Hej!

    Jag går just nu i åk 8 och undrar om man kan skippa en årskurs. Jag har 335 i merit och har alltid haft det enkelt i skolan och i min årskurs. I år ska jag få tenta av nians matte NP efter att ha pratat med matematiklärare och rektor. Jag jobbar fram i nästan alla ämnen, framförallt i matte där jag kommit långt på gymnasiematten. Jag har redan flera lektioner med 9:orna. Jag vet att detta inte är det perfekta läget, givet att om jag skippar en årskurs nu så kommer jag att börja på gymnasiet direkt nästa termin, men jag vet att jag redan akademiskt ligger på samma nivå som en 9:a. Om jag inte hoppar över ett år nu är jag rädd att jag inte kommer få några bättre tillfällen för det senare (Om man inte kan skippa ett år på gymnasiet). Jag vet att det är problematisk att hoppa över ett år, men det är frustrerande att behöva gå ett år längre på grundskolan när jag redan har kunskaperna för att gå vidare.
    • Lilas :

      Hallå där! Jag gick igenom samma sak! Jag är 07a och går nu natur första året. Första terminen i åttan var för lätt, efter ett snack med min engelskalärare om att få läsa engelska med niorna började alla mina lärare att föreslå att jag ska hoppa över åttan och börja nian direkt. Det var inte förrän halva oktober som det genomfördes. Jag har sedan sexan tyckt att min mognadsnivå låg mycket högre än andras i min ålder. Det var alltså inga problem alls för min del. Men det orsakade sjukt mycket problem för andra tydligen. INGEN var glad för mig efter upphoppet (förutom mina få vänner). Hela skolan var emot mig inklusive vissa lärare till och med. Min smarthet var provocerande och jag utsattes för den värsta typen av mobbning. En gång räckte jag upp handen och svarade på en fråga som var till en film vi nyss hade kollat på. Svaret sa de klart och tydligt i filmen. När jag sa det skrek en tjej ”Men omg hållkäften! Sluta säga svåra ord vi fattar att du är smart” VA? Hela klassen skrattade och en annan kille som snusade och hade F i alla ämnen sa ”du e ju förfan onormal”. Läraren var tyst och jag fick stå upp för mig själv genom att säga ”det är inte mitt fel att ni inte kan lära er basic ord”. En annan gång satt jag med nästan alla tjejer i klassen. Alla höll på med sina mobiler och jag föreslog att vi skulle köra uno men alla tackade nej. Sedan när jag gick därifrån och satte mig med mina gamla vänner i åttan kollar jag på deras bord och ser att de kör uno. VA? I matsalen var det dumma regler som innebar att man måste sitta med sin klass. Varje lunch fick jag stå ut med att sätta mig med folk som fnissade när jag sa något och snackade hela tiden om ämnen jag inte kunde delta i, t.ex vad de gjorde i fredags eller vad som hände med dem i 3:an. När jag satte mig med min gamla klass blev det en massa protester av mina ”klasskamrater” om att jag får göra vad jag vill. En gång blev jag uppringd av läkaren för att få information om syrran som var inlagd på sjukhuset när jag var i klassrummet under lektionen och jag tog min mobil från mobillådan, gick ut ur klassrummet och svarade. Beskeden jag fick var hemska, syrran skulle stanna kvar i sjukhuset i månader och jag mådde skit. När jag väl försökte komma in igen såg jag att dörren var låst. Efter att ha knackat några gånger kommer läraren ut, som egentligen var så snäll mot mig, och började skrika på mig tills jag grät. Jag kunde inte säga något till henne för jag ville inte säga något sådant framför mina s.k. klasskamrater som egentligen var en samling av idioter. Jag sa till henne att jag skulle förklara allting om hon stängde dörren och vi snackade utanför klassrummet, men då fick jag svaret ”ska du säga något blir det här”. Senare berättar en klasskamrat till mig vad det var som hände. Snusgänget hade sagt att det är orättvist att jag får göra vad jag vill och att lärarna hatar dem och älskar mig. De hade provocerat henne tillräckligt mycket att hon förvandlades till en demon. Det är mycket, mycket, MYCKET mer som hände (idrotten: helvetets lektion, klassresor där jag satt ensam i bussen…:/, SKOLAVSLUTNINGEN DÄR JAG HADE INGEN ATT FKN VARA MED). Allt jag kommer ihåg är att det var 7,5 månader av tortyr. Var det värt det? Trots allt jag gick igenom, JA! Det var såååå värt det. Jag har nu hamnat i en klass vars elever är min familj (utom enstaka då haha). Lärarna är mina föräldrar och hela skolan är mitt hem. Jag lärde mig så mycket, bland annat att oavsett hur dåligt det går så GÅR DET ÖVER! Jag kan inte säkerställa att det kommer att gå för dig såsom det gick för mig, men jag vill att du verkligen gör dig redo för det värsta. Nu har du ju fördelen att det bara är en månad kvar. Du kommer knappt hinna lära känna klasskamraterna. Men jag vill att du ska veta att du är fantastisk vare sig du hoppar upp eller inte❤️låt aldrig en lärare få dig att ifrågasätta dina förmågor. Mina lärare var tillräckligt ondskefulla att de vid upprepade tillfällen försökte se ner på mig, förmodligen för jag inte ens är svensk men ändå var smartare än deras barn. Vill du hoppa upp, så önskar jag verkligen att det blir av

    • Milla : Tack så mycket för din kommentar!
    • Lilas : Tack själv för att du tar din tid att vägleda alla vilsna ungdomar❤️
    • Milla : Gör mitt bästa! :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är jättebra att du är så duktig och ligger före i alla ämnen. Formellt sett, så skulle det vara mycket enklare (framförallt administrativt sett) om du hade hoppat över årskurs 7 eller 8. Saken är den att konkurrens om plats på gymnasiet sker utifrån de betygen som ingår i ditt Slutbetyg från grundskolan och det kan du ju inte få innan du får betygen från vårterminen i årskurs 9.
    Jag undrar varför det är viktigt att snabba på? Att du har det lätt för dig i skolan förstår jag. Du borde kunna få utmaningar av dina lärare inom den vanliga studietakt, alltså utan att hoppa över något år. Jag bestämmer inte om du ska få hoppa över en kurs eller inte. Dina vårdnadshavare får prata med rektorn på din skola som kan ta frågan vidare till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.
    Allmänt sett så ingår det inte i elevens rättigheter att hoppa över en kurs eller ett läsår. Som elev har du rätt att bli tillräckligt utmanad inom den vanliga studietakten (dina lärare kan och bör ge dig extrauppgifter att lösa).
    Min åsikt är att du kan vinna ganska mycket på att inte snabba på utan läsa årskurs 9 nästa läsår. Jag tycker det bland annat för att, förutom akademiska meriter/kunskaper, så är det även personlig mognad som är viktigt att ha och den är ganska mycket kopplad till livserfarenheter.
    Om du inte behöver lägga mycket tid på hemläxorna, så kanske du kan skaffa dig ett extra-jobb vid sidan av skolan, eller lära dig några till nya språk eller ägna dig åt hobby, hinna träffa vänner och läsa böcker som direkt har med skolarbetet att göra?
    Fundera på det jag svarar nu!

    Studie- och yrkesvägledare