chicoola
    Hej!
    Om man tänkt gå folkhögskola - allmän kurs för att läsa upp betyg från gymnasiet, kan man även skriva komvuxarbete/gymnasiearbete där? Om inte, hur gör man då? Man behöver väl det för att kunna söka till universitetet? Eller slipper man det om man söker på Reell kompetens vilket jag inte riktigt förstått vad det är?
    Tack för svar!
    • chicoola : Förlåt, jag var kanske otydligt. Jag vet att man inte kan höja sina betyg på folkhögskola och det är inte heller mitt syfte. Mitt syfte är att få godkänt i kurser jag inte fick godkänt i på gymnasiet. Men det jag undrade var, går det att göra komvuxarbete på folkhögskola? Eller kan man skippa det och ändå kunna söka in till universitetet när resten av betygen är godkända? Tack för svar!
    • Milla : Det går inte göra komvuxarbete på en folkhögskola. Inför ansökan till universitetet behöver du alltid ha Grundläggande behörighet. Grundläggande behörighet kan man påvisa att man har - på olika sätt: ett sätt är att få ut STUDIEOMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola (det tar som kortast ett läsår, kan ta längre tid och har man ej tidigare läst på gymnasial nivå då tar det minst 3 läsår); eller så kan man ta ut examensbevis från komvux och även ha godkända betyg i kurserna svenska 2 och 3 samt engelska 6. Grundläggande behörighet kan man påvisa även genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få gymnasiala betyg men i så fall har man inget att konkurrera med och måste göra Högskoleprovet (för att kunna konkurrera).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om Reell kompetens, en annan väg var god läs på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    Vad gäller läsa in gymnasiekompetens på en folkhögskola, så kan man inte "höja" sina kursbetyg man fick på gymnasiet, utan på en folkhögskolans allmänna kurser läser man mot ett Studieomdöme som är en siffra upp till max 4.0 och det är med den siffran (omdömet) som man konkurrerar om plats på svenska högskolor och universitet (man prövas i BF-urvalet med den "siffran", alltså).
    Komvuxarbete finns inte på folkhögskolorna, i alla fall inte som en 100p.kurs som finns på komvux.
    Om du kommer in på folkhögskolans allmänna kurser, då brukar lärare och/eller studievägledare som jobbar på en folkhögskola titta på dina tidigare betyg och göra en bedömning ang.hur snabbt du skulle kunna uppnå omdömet (men kortaste tiden är ett läsår).
    Om studieformen folkhögskola var god läs på Framtid.se/studier/folkhögskola

    Studie- och yrkesvägledare