Matilda

    Jag går just ny stylist programmet i 2an och har praktik en gång i veckan, jag ska nu i januari ansöka till ett annat program och sedan sluta på stylist programmet och jag undrar om det finns möjlighet att man kan sluta ha APL eftersom jag ska sluta på programmet? Jag tycker min APL är väldigt jobbig, främst efter det är på en butik där jag inte har något intresse alls och sedan efter jag ej trivs där och det känns jättejobbigt att åka dit varje vecka, kan man prata med någon lärare eller syv på skolan och få sluta ha APL eftersom jag ska sluta eller blir det ogiltig frånvaro?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda! Tråkigt att du inte trivs på din praktikplats. Den bästa lösningen skulle vara om du kunde byta till en annan ApL-plats.
    All gymnasial utbildning är frivillig men endast studier på heltid ger rätt till studiehjälpen från CSN. Om eleven på gymnasiet studerar på deltid, har hen inte rätt till studiehjälpen, tyvärr.
    Prata gärna både med SYV och med dina lärare och diskutera olika lösningar. Kanske kan du antingen byta ApL-plats eller göra "annat skolarbete" den dagen du skulle haft ApL.
    Att du gör ansökan till en annan utbildning till hösten betyder tyvärr inte per automatik att du kommer bli antagen till "den andra" utbildningen. Du kommer konkurrera om plats med dina grundskolebetyg.
    Det finns flera fördelar för dig i att försöka genomföra de kurser du läser nu med godkända betyg, inklusive den kursen inom vilken ApL ingår: för det första, så kanske du ändrar dig och vill stanna på din nuvarande utbildning; för det andra - även om du byter utbildning, så kan du ändå ha nytta av godkända betyg i så många kurser som möjligt (på den nya utbildningen på gymnasiet kanske du kan bli uppflyttad till år2 och sedan klara gymnasiet på den nya utb.på 2 år i stället för 3), men även om du under gymnasiestudier inte känner att du har någon nytta av kurserna som du läser nu (eller i alla fall den kursen som inkluderar ApL), så kan du senare i livet ha nytta av det betyget. Alla satta betyg gäller tillsvidare. När du senare i livet söker jobb kan du vinna på att kunna påvisa att du har så många godkända betyg i gymnasiala kurser som möjligt. Och ApL-tid kan också (t.ex i CV) "klassas" som en sort arbetslivserfarenhet. Det är svårt att få sitt första jobb, för att man sedan innan inte har någon arbetslivserfarenhet. Alla timmar på praktiken kan bidra till att man kan påvisa att man har i alla fall "viss" arbetslivserfarenhet.
    Så, jag råder dig prata med SYV och med dina lärare innan du ev.hoppar av ApL.