Johan
    Hej, kan man söka och göra Basår om man har gått IB och är obehörig? Kan man göra en komplettering av betygen på Komvux även om man har gått på IB?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    tyvärr är svar på båda dina frågor - nej.

    Om du menar basår på högskolenivå så måste man alltid ha Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar, även till För-utbildningar (basår hör till "för-utbildningar").
    På komvux kan man inte komplettera IB-betygen. tyvärr.

    Det är Re-takes på IB-diploma-programmet
    eller så kan man söka till Allmänna kurser på en folkhögskola. En allmän kurs på en folkhögskola går på 3 år, men om man har goda förkunskaper, kan man bli klar snabbare; som snabbast på ett läsår. Med Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola söker man till högskoleutbildningar i BF-urvalet.

    Ännu ett alternativ är att kika på yrkeshögskoleutbildningar - det finns många olika inom olika branscher: hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    yrkeshögskola kan ta in obehöriga, utan fullständig gymnasiekompetens.
    Du skulle alltså kunna ta ut examen från yrkeshögskola, utan att ha formell behörighet till högskola.

    Vänligen
    ANNA

    Du som har en IB-examen från 2014 eller senare (och får diplom) har grundläggande behörighet till högskoleutbildning i Sverige, om du har tillräckliga kunskaper i svenska och matematik.

    För grundläggande behörighet måste du ha någon av följande kurser i svenska:

    • Language and Literature A, HL/SL eller Literature A, HL/SL i svenska, danska eller norska (med lägst betyg 4)
    • Svenska 3 eller Svenska som andra språk 3 eller har gjort Test i svenska för universitetsstudier (Tisus).

    Du som har avslutat examen efter 31 december 2009 måste dessutom ha:

    • Matematik från IB (t.ex. Mathematical Studies, Mathematics eller Math Discrete)

    eller

    • Matematik 1a, b eller c, eller motsvarande kunskaper

    Även du som har svenska som modersmål måste skicka in betyg eller intyg som visar att du har de kunskaper i svenska som krävs. Betyg i enskilda ämnen (certificates) ger inte grundläggande behörighet, men kan eventuellt ge särskild behörighet.

    Grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige kan man få på många olika sätt,

    ex. genom Omdöme från en folkhögskola - om grundläggande behörighet (det tar mellan 1 och 3 läsår att få det);
    Examensbevis från komvux (tar, som regel, sex terminer på heltid) med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6;
    Diplom från IB med vissa andra villkor uppfyllda /se info ovan/;
    eller genom 3-årig arbetslivserfarenhet /efter det att man fyllde 19 år/ + godkända betyg i några få gymnasiala kurser.

    • : Hej, vad är grundläggande behörighet? Är det ett godkänt betyg på alla gymnasieämnen eller att man har gått alla 3 år av gymnasiet?
    • : och är man obehörig om man har under 24 ib poäng och räknas det som att man saknar grundläggande behörighet ?
    • Anna : Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt. Jag har utökat mitt svar, se ovan.