Alex2942
    Jag undrar om de på något sätt krockar så att man får beskedet för den ena innan den andra och därför inte kan riktigt välja.

    https://asovuxengymnasium.stockholm/kurser-och-utbildningar/naturvetenskap/naturvetenskapligt-basar/ vill hellre gå denna eftersom att den ligger i Stockholm (kan inte söka SU pga att jag inte har matte 3 och vill inte gå komvux innan basår) men känns inte som att det är samma garanti att komma in på som basår på högskola som denna (om man har bra HP) https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=BASAR&pInr=CING
    Därför vill jag ju helst söka båda men om jag måste tacka ja till den ena innan jag fått besked om den andra känns det säkrast att ta högskola där det går efter högskoleprov istället för något jag inte ens kan styra över om jag kommer in.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är inte förbjudet att läsa på universitetet och på komvux samtidigt. Du kan därför tacka Ja till båda och påbörja läsa på båda och se vilken utbildning som passar dig bättre och hoppa sedan av en av dem (eller kanske försöka genomföra båda samtidigt, om du hinner och orkar).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alex2942 :

      Okej. Men hur blir det med csn? Jag ser ingen anledning att gå båda samtidigt eftersom de är samma ämnen men om tiden att tacka ja är olika behöver jag ju potentiellt göra det för båda.

      Man vill ju helst ansöka innan man börjar. Ansöker man inte då med bevis på det man ska studera?

    • Milla : Vad gäller CSN så förstår jag reglerna så här: du måste först bekräfta att du har Påbörjat utbildning innan utbetalningen kan göras från CSN. Du förlorar inga pengar om du gör ansökan inom fyra veckor efter första dag på utbildningen (nackdelen här är att pengarna kommer lite senare). Du kan alltså tacka ja och påbörja båda utbildningar. Du kan läsa i nästan fyra veckor på utbildningen och ansöka om studiemedel då och förlorar inga pengar (för att CSN betalar upp till fyra veckor retroaktivt, innan ansökan gjordes). Du kan själv höra med CSN för att det är deras regler som gäller och de gör utbetalningar.