Albin

    Jag försöker söka både natur-samhälle och natur-natur på rubeksgymmnasiet i Örebro men får bara ett felmeddelande om att jag redan sökt till det programmet. Kan man söka till två inriktningar inom samma program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin!
    NA läser man inriktning från årskurs 2. Under årskurs ett läser eleverna på NA samma kurser, oavsett vilken inriktning de ska läsa från år2. Rudbecksgymnasiet i Örebro erbjuder, enligt våra uppgifter båda inriktningar på NA. Du söker till NA-programmet. Under år1, om du kommer in på NA, kommer du och andra elever få frågan om du inför år2 vill gå NA-naturvetenskap eller NA-samhälle.
    Vi rekommenderar att i sin gymnasieansökan ha flera alternativ (många alternativ). Även en elev som har mycket höga betyg vinner på att i sin gymnasieansökan ha flera/många alternativ. T.ex kan det bli så att utbildning på en viss skola inte kan starta t.ex på grund av lärarbrist eller om skolan stänger (exempel: giftig mögel hittas i skolbyggnaden... eller ngt annat händer ) och har man endast ett alternativ i sin ansökan och blir inte antagen där, så har man ingen gymnasieplats i så fall. Fundera därför på att lägga in ännu fler alternativ i din gymnasieansökan.
    Exempel på skolorna i Örebro som erbjuder NA:
    Thoren-business-school-orebro erbjuder båda inriktningar på NA;
    Jensen-gymnasium Örebro erbjuder inriktning NA-naturvetenskap;