Waseemassaf11

    Hej Jag läser Engelska 6 på komvux distans nu.. kursen slutar 6 september. Jag vill gärna börja universitet detta år.. så jag vill SEN ANMÄLA mig efter jag har fått mitt betyg i engelskan. Min fråga: Jag vet att jag blir inte antagen direkt och att det måste finnas någon plats eller någon hoppas av. Men, jag menar.. är det för sent för mig till att sen anmäla den 6 september? ÄR det möjligt att min ansöka blir behandlad? Jag menar kommer antagning.se inte stängas i detta datum? Det kanske beror på vilket universitet? Finns det inte ett generellt datum till när ALLA universitet och högskolor slutar läsa upp anmälningar från antagning.se dvs att sidan stängs helt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver - för grundläggande behörighet - få ut examensbevis från komvux. Obehöriga kan inte antas till svenska högskolor-universitet (inte ens om det står tomma platser på utbildningar).
    Vad jag förstår det som i din situation är att du gick ut gymnasiet med ett Studiebevis. Du läser engelska 6 på komvux. När du får godkänt betyg i engelska 6 måste du - på komvux - ansöka om Examensbevis. Det kan ta 3-4 veckor och ibland ännu längre tid att få ut examensbevis från komvux. Du lär inte få ut ditt examensbevis innan slutet på september (är det vad jag tror kommer att hända). Och så sent som slutet på september har redan minst en månad gått av en termin som är på fyra månader... så det är, enligt min bedömning, alldeles för sent att hoppa in i någon utbildning som har börjat i mitten eller slutet på augusti.
    Webbplatsen Antagning.se har information om Sen Anmälan som går att läsa på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/tva-vagar-till-webbanmalan/sen-anmälan - läs gärna all information som finns på den sidan och i fall svar på just din fråga ej finns där, ställ frågor till de som jobbar på Antagning.se: du kan t.ex maila din fråga i formuläret på antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/sok-bland-vara-fragor-och-svar/mejl
    Jag vill också passa på och tipsa om utbildningar i andra skolformer än endast högskola-universitet. Ta och titta t.ex på utbud inom Yrkeshögskola: www.yhguiden.se - på snabblänkarna, nedan, kan du se några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/ventilationstekniker
    utbildning/east-sweden-business-school-esbs/byggledare
    utbildning/fastighetsakademin/drift-fastighetstekniker
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/laborant
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    utbildning/campus-varnamo/3D-print
    utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjör
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/teknisk-testare
    utbildning/dacapo-mariestad/fönsterhantverkare-traditionella-hantverkstekniker
    utbildning/nbi-handelsakademin/anlaggningsingenjor-med-BIM-och-hållbarhetskompetens
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/sjosportskolan-gbg/marintekniker-miljöoptimering
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjör

    Studie- och yrkesvägledare
    • Waseemassaf11 : Hej .. är det inte så att mitt betyg i engelska i detta fall går direkt till antagning.se? Varför ska jag göra en examenbevis om mina betyg är redan uppe där och allt är klart? Jag förstår inte det, om högskolor går ut efter grundläggande behörighet, och jag har redan den om jag får engelskan, varför behöver de examenbevis? De kan ju se mina kurser på hemsidan och gymnasieexamen är kompletterat och klart.
    • Milla :

      Jag förstår hur du tänker men det krävs Examensbevis från gymnasiet eller från komvux och godkända betyg i svenska 2,3 och eng6. Betygen i svenska 2 och 3 samt i engelska 6 kan finnas utanför examensbeviset eller ingå inom examensbeviset. Utan att du skickar in (laddar upp) Examensbevis från gymnasiet eller från komvux kommer du från Antagning.se få svar OBEHÖRIG, så kommer det att bli. Att du tycker att reglerna inte alltid är logiska och nödvändiga, så håller jag med om det, alltså att vissa regler kan upplevas som "konstiga", onödiga eller orättvisa, men de gäller i alla fall. I detta fallet kommer inte Antagning.se göra något undantag, är jag säker på. Du kan fråga Antagning.se varför de kräver Examensbevis och inte nöjer sig med Studiebevis med kompletteringar. Jag tror att förklaringen ligger i hur de räknar ut Meritvärde; Reglerna säger att alla kurser som ingår i examensbevis (förutom gymnasiearbete eller komvuxarbete) bidrar till meritvärdet + de kurser som finns utanför examensbeviset bidrar också till meritvärdet om de kurserna krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. I ett examensbevis från komvux får inte längre betyget i Idrott-och-hälsa 1 ingå. Men i examensbeviset från gymnasiet är det en obligatorisk kurs. Det är alltså viktigt inom vilken skolform man fick ut sitt examensbevis. Fram tills dess att du tar ut examensbevis, så kanske du läser ännu fler kurser som du vill ska ingå i ditt examensbevis (det vet ju inte Antagning.se att du är "färdig med gymnasiet" och inte ska läsa fler kurser...).
      Grundläggande behörighet kan du uppnå även utan examensbevis men du måste i så fall först bli minst 22 år gammal och ha 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid. Men i så fall är det helt nödvändigt att även ha gjort högskoleprovet (detta i alla andra fall än när man vill ta plats på en högskoleutbildning där det stor tomma platser... man kommer utan högskoleprovet inte ha någonting att konkurrera om utbildningsplats med, eftersom meritvärde räknas inte ut på ofullständiga gymnasiala betyg).
      Det finns flera olika sätt att uppnå grundläggande behörighet på (i stycket ovan beskrev jag "en annan väg"/reell kompetens). Ännu ett sätt är genom utländsk gymnasial utbildning. Men de som läser 3 år på gymnasiet i Sverige (eleverna som började på gymnasiet hösten 2011 och senare) läser mot Examensbevis. Examensbevis är alltså målet med gymnasiestudier (förutom att man på yrkesprogrammen även skaffar sig ett yrke). Har man inte uppnått kraven och därför inte fått ut examensbeviset, uppnådde man inte målet med gymnasiestudier. Som tur är kan man komplettera på komvux och uppnå målet genom en komplettering. Målet är fortfarande att få ut Examensbevis.
      Hänvisningar/lästips: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/grundlaggande-behorighet och antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasial-vuxenutbildning/gymnasieexamen-fran-komvux/grundlaggande-behorighet

    • Milla : Varför jag i mitt svar (ovan) tipsade om Yrkehögskola är för att där kan man komma in även utan att, i formell mening, ha uppnått grundläggande behörighet. Yrkeshögskola ger kvalificerade utbildningar på eftergymnasial nivå men det är en annan skolform än högskola-universitet. Yrkeshögskola kan även göra undantag och ta in obehöriga. Om utbildningsansvariga för en yrkeshögskoleutbildning gör bedömning att personen har förutsättningar att klara utbildningen kan de anta med (i princip) vilken tidigare utbildningsbakgrund som helst men... till många yrkeshögskoleutbildningar är konkurrensen ännu tuffare än till utbildningar inom högskola-universitet. Man kan söka till högskola-universitet och till många yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. När du idag ännu inte tagit ut examensbevis, är du obehörig till högskola-universitet men det finns en chans att du kommer in på yrkeshögskola. Du får (om du vill) kika på utbudet av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se - det skadar i alla fall inte att kika! :)
    • Waseemassaf11 : Hej .. tusen tusentack för ditt hjälp jag uppskattar det mycket. Jag är lite nervös att inte hinna universitet detta år
    • Waseemassaf11 : Jag har en till fråga som jag vill ställa för att må bättre och inte bli nervös. Jag har klarat svenska 1,2,3 + Fysik 1+ kemi 1,2 + Biologi 1,2 + matte 1,2,3,4 + Engelska 5 (alla de här tror jag att de är grundläggande behörighet), jag har andra kurser (förutom idrott som jag fick C på men på komvux de tog bort den då jag läste geografi istället och fick också C). Nu läser jag engelska 6 och matte 5 på distans. Lm jag klarar bara Engelska 6 så blir jag rätt behörig till universitet i så fall, för jag kommer att ha 2300p och alla grundläggande behörighet men jag måste få examenbevis (gymnasieexamen) från komvux då för att ladda upp den på antagning.se då stämmer det? Har jag sagt rätt hittils, jag blir helt klart med gymnasiet om jag klarar engelskan nu? Angående meritvärde, jag brukar räkna de på antagning.se där jag lägger upp alla mina kurser, och då står det nedanför i sidan att jag har totalt 2200p (utan att lägga gymnasiearbete där för att det räknas ej i meritvärde), och då när jag slår upp ämnen och mina betyg på de får jag meritvärdet.
    • Milla :

      Att sätta ihop kurser till ditt examensbevis blir upp till komvux i din kommun (där du är folkbokförd). Ytterst ansvarig är rektorn. I examensbevis från komvux ingår 2400poäng, av dem 100p.gymnasiearbete (eller komvuxarbete). Meritvärde är summan av snittbetyget + meritpoängen (om man har några). Snittbetyget är rätt att räkna ut men vilka meritpoäng du har kan vara lite "lurigt" att få fram för att det beror även på vilka kurser för särskild behörighet som just "din högskoleutbildning" kräver. Sedan vet jag ju inte om du har godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 (vilket skulle ge 1.5 meritpoäng). Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/merit
      Du skriver om att du klarade matte upp till matte 4. Exempel: om du söker till juristprogrammet där matte ej krävs för särskild behörighet får du + 0.5 meritpoäong för matte 2, ännu + 0.5 för matte 3 och ännu + 0.5 för matte 4, totalt + 1.5 meritpoäng för matte, men om du söker till fastighetsmäklarprogrammet där matte 3 krävs, då får du endast + 0.5 för matte 4, och söker du till civilingenjörsprogrammet där matte 4 krävs då får du inga meritpoäng för matte. Och det är stor skillnad på att ha + 1.5 extra-Meritpoäng eller ha "noll". Så, vilket meritvärde du kommer att ha beror i mångt och mycket på vilken särskild behörighet som krävs för just "din" universitetsutbildning. Snittbetyget kan du givetvis räkna fram, men sedan ska ju meritpoängen plussas på... för att få fram meritvärdet. Antagning.se räknar fram meritvärde för varje ny alternativ som du söker till och du kan på samma betyg ha olika meritvärden (se förklaringen ovan). Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, det kommer antagning.se att göra. Men du måste först få godkänt i eng 6 och få ut ditt examensbevis.

    Läs alla kommentarer