Julia
    Hej!
    Har behörighet för att komma in på den utbildning som jag vill, tyvärr inte tillräckligt bra betyg.Om man lyckas få högsta betyg under basåret, kan man då söka in på en naturvetenskaplig utbildning med de betyg man fått från basåret?
    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Betyg från naturvetenskapligt basår räknas inte ihop med gymnasiala betyg. Man behåller sitt jämförelsetal från gymnasiet. Det är enbart behörighet som man får på naturvetenskapligt basår.

    dessutom så får man inte plats på basåret om man redan är behörig ...

    I din situation är det högskoleprovet eller höja betyg genom prövningar som gäller.

    • : Okej då ska jag satsa på det ist. Tack så mycket för ett bra svar!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!