Tilde

    Hej! Jag gick Japanska 1 under gymnasiet och hade tänkt gå Japanska 2/3/4 i komvux för merit. Japanska 2 och 3 blev nyligen tillgängligt i min kommun och jag undrar om jag kan ansöka till båda samtidigt? Enligt hur det är upplagt skulle jag bli klar med jap2 innan jap3 kursen hinner börja. -Behöver jag också vänta med att ansöka i 5 dagar då jag tar studenten, eller kan jag göra det redan nu? Vill helst få allt gjort (och båda kurserna fixade i ett) så fort som möjligt så jag slipper hålla reda på massa ansökningsdatum, då jag är ganska glömsk av mig.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tilde,
    komvux brukar vilja se godkänt betyg i en underliggande kurs innan de kan överväga ge plats på en högre/överliggande kurs. Kanske kan du göra ansökan till Japanska 2 och 3 samtidigt (beror på hur komvux i din kommun gör med ansökningsförfarandet - det är olika i olika kommuner), men jag tvivlar på att du blir antagen till Japanska 3 innan du får godkänt betyg i Japanska 2.
    När ansökningsperioder är i din kommun vet jag inte. Du skriver ju inte vilken kommun det gäller. :)
    Om du fyller 20 år under kalenderåret 2020, kan du bli antagen till komvux från 1 juli 2020, oavsett vilka tidigare studier du har "bakom dig".
    För att bli antagen till Japanska 2, vill komvux säkert se godkänt betyg i Japanska 1. Ansökan kan ingen förbjuda att du gör.
    Se information på din kommuns hemsida. kontakta personal på komvux i din kommun, om du inte hittar info på webbplatsen.
    Om du uppger vilken kommun det gäller och under vilket kalenderår du fyller 20 år - ska vi försöka ge dig ett bättre svar.

    Hälsningar
    Peter