-

    Hej! Jag läser just nu min fjärde termin på juristprogrammet i Lund. Av olika anledningar funderar jag nu på att byta studieort och började studera samma program fast i Göteborg. Min tanke är därför att läsa klart min fjärde termin i Lund för att sedan eventuellt byta till hösten. Jag har fått veta att det inte bara går att byta lärosäte, utan att jag behöver ansöka till Göteborg och komma in, för att sedan tacka ja och ansöka om tillgodoräknande för mina tidigare gjorda terminer. Jag är nämligen inte beredd att byta om det kommer innebära att jag behöver läsa om flera terminer, så därför är det viktigt för mig att få reda på vad jag kan tillgodoräkna mig och ej. Men det går tydligen inte att få något förhandsbesked om detta, utan jag måste som sagt söka och komma in, tacka ja och sedan ansöka om tillgodoräknande under sommaren för att få veta detta lagom till hösten då jag ska avgöra om jag vill byta eller fortsätta i Lund. Min fråga är därmed om det överhuvudtaget är möjligt att nu i vår (medan jag fortfarande läser juristprogrammet i Lund) ansöka till samma program i Göteborg. Jag förstår om det inte skulle gå i och med att det då blir som om jag planerat att läsa samma sak på två olika orter, men jag är inte beredd att hoppa av min utbildning i Lund för att sedan få reda på att jag inte kommer kunna tillgodoräkna mig något i Göteborg, utan då stannar jag hellre. Vad är möjligt för mig att göra i denna situation? Kommer antagning.se inte låta mig tacka ja till en utbildning jag redan läser?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    du ställer en ganska ovanlig fråga, i alla fall ovanlig för oss som är allmänna studie- och yrkesvägledare (inte studievägledare på lärosätena: högskolor och universitet). Vi har tidigare fått liknande frågor och kontaktade både antagning.se och studievägledare på institutionerna och jag kommer nu göra en sammanfattning av de svaren fick tidigare fått:
    Antagning.se prövar dig på dina meriter (meritvärde, resultat från högskoleprovet, omdöme från en folkhögskola) om du gör ansökan till en ny utbildning (med "ny utbildning" menas även samma utbildning men på annan ort). Om dina meriter räcker kommer du bli antagen och kan tacka ja till utbildningen; du har samtidigt platsgaranti på ditt nuvarande program, så bör det vara så att så länge du inte skriver av dig (hoppar av) din nuvarande utbildning, har du rätt att fortsätta läsa, om du får godkända betyg i pågående kurser så att du inte blir avstängd eller "avrådd" från utbildningen.
    På så sätt borde det vara ganska "ofarligt" för dig att göra ansökan till utbildningen i Gbg. Om dina meriter räcker och du blir antagen, är det OK att tacka Ja och ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning; du ser sedan vad du får för svar ang.tillgodoräknande och kan då bestämma om du hoppar av din utbildning i Lund och läser fortsättningsvis i Göteborg, eller om du "hoppar av" utbildning i Gbg, där du då är antagen och stannar i Lund. Så tolkar vi de svaren vi tidigare har fått.
    Tips! Få fram vilka kurser som studerande på "din utbildning" läser i Göteborg och jämför med de kurser du har läst och läser nu; du kommer inte behöva läsa om samma kurser i vilka du redan har godkända betyg. Innehåll i juristprogrammen på olika orter borde vara ganska liknande; kan dock inte svära på att det är identiskt. Du kan genom att jämföra kursinnehåll på de två "aktuella orter" skaffa dig ganska bra uppfattning om vad som kommer bli tillgodoräknat.