Hej William,

    jag vill börja med att påminna om att du kan söka om - till år1 på ekonomiprogrammet till hösten 2022.
    Om du vill fortsätta läsa på ditt nuvarande program, så måste du diskutera ändringar i din individuella studieplan med SYV-en på din skola. Obligatoriska kurser kan man, som regel (undantagen finns***), inte ta bort. Valbara kurser kan eleven välja från den listan som just den skolan kan erbjuda.

    ***Undantag: om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, uppger hen i sitt beslut vilka kurser som byts mot vilka andra. Som regel är det en åtgärd som tas i bruk när eleven byter till ett annat program (för att undvika att eleven ska tvingas gå ett extraår "bara för" att läsa några få kurser).

    Som jag redan förklarat, ovan, får man, som regel, inte ta bort någon obligatorisk kurs på ett nationellt program inom den svenska gymnasieskola; detta för att i annat fall kan inte elever uppnå Kraven för Examensbevis från en svensk gymnasieskola.. Du får dock boka tid med SYV-en på din skola för att diskutera om möjjlighet ev.finns till någon sort ovanlig eller undantags-lösning.
    Vad gäller engelska 7, så är ingen elev på något gymnasieprogram garanterad att kunna läsa den kursen.
    Vad gäller högre kurser i matematik på yrkesprogram, gäller samma sak - inga garantier, men ofta finns möjlighet att läsa matematik 2a (ibland också 3b).
    Det du skriver om att du endast får välja 200poäng, så tror jag du menar inom Individuellt val. Ja, det stämmer att alla elever på alla program väljer 200p.inom individuellt val.

    Utökat program
    Rektor kan fatta beslut om att du ska få möjlighet att läsa utökat program (då läser du på mer än heltid). Det är inte elevens rättighet, men ofta finns det några elever på varje gymnasieskola som får läsa U-kurser (utökat program). Rektorer brukar titta på elevens närvaro, motivation och resultat (betyg) från avslutade gymnasiala kurser. Om du vill läsa på mer än heltid, alltså läsa utökat program - prata med SYV på din skola. SYV-en tar den frågan till rektorn. Det kan finnas rutin på din skola om hur det går till. Det kan antingen vara så att du redan nu får önska vilka U-kurser du vill läsa under år2 och 3, eller så vill rektorn först titta på dina betyg (som du får till sommaren).