mochi111

    Hej! Jag kommer inte kunna få godkänt i en av mina utökade kurser. Jag skulle vilja ta bort den helt, går det? Om det inte går: vad händer om jag får F eller streck i den kursen? Samt senare vill söka utbildning där den krävs? (jag skulle alltså vilja läsa den på komvux eller läsa basår som täcker behörigheten) Tack för hjälpen på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    prata med SYV på din gymnasieskola. Reglerna säger att alla gymnasiala kurser i vilka eleven fick BETYG (och F är också ett betyg) bör finnas med i elevens examensbevis. Men eftersom det handlar om en U-kurs så kanske kan din skola ta bort den från din individuella studieplan. Men jag tycker inte det spelar någon roll för att skulle det bli så att du får F, så står det betyget i ditt examensbevis som "U" och kommer inte räknas in när du söker till eftergymnasiala utbildningar, så det kommer inte spela ngn roll om du har F-betyget eller om du ej har ngt betyg alls.
    Vad gäller läsa den kursen efter gymnasiet, så är det "samma sak": spelar ingen roll om du ej läst den på gymnasiet eller om du fick F i den kursen på gymnasiet -- du kommer ha samma chans att komma i den kursen på komvux.
    Vad gäller "BASÅR" så finns de inom olika skolformer - komvux, folkhögskola och universitet. Universitets-basåren kan införa lite olika lokala regler och på vissa lärosäten vill de inte ta in de som läste samma kurer på gymnasiet... men i ditt fall är det är ju ej en obligatorisk för din gymnasial utbildning kurs, utan U-kurs (extra... utökat) så det borde inte spela någon roll heller (om du får F eller inget betyg i den kursen).
    Så, jag tycker inte det (de facto) spelar någon roll för dina framtida möjligheter att studera... men du får, om du vill, prata med SYV-en på din skola om att du vill hoppa av den kursen och ta bort den från din individuella studieplan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • mochi111 : Tusen tack för hjälpen!
    • Milla : "Streck" visas inte i elevens examensbevis. Endast betygsatta kurser kan ingå i elevens examensbevis.
    • Milla : Naturvetenskapliga basår brukar inkludera fysik1a och 2, kemi1 och 2, biologi 1 och2 samt matematik 4 (ibland också matematik 3 och 5); kursen Naturkunskap 2 innehåller delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1.
    • mochi111 : Då förstår jag. Kan jag alltså söka naturvetenskapligt basår på universitet även om jag har streck/F i NK2?
    • Milla : Ja, det kan du göra.
    • Milla : Vi gör vårt bästa och är glada om våra svar blir till hjälp!
    • Milla : Om du även utan den utökade kursen läser på heltid, då borde du behålla rätten till studiestöd från CSN för heltidsstudier. Utifrån din ålder tror jag att du har Studiemedel (och inte studiehjälpen). Man kan få halva studiemedel om man läser på halvtid och 75% av hela beloppet om man läser på minst 75% av heltid men om du ÄVEN UTAN DEN UTÖKADE KURSEN läser på heltid, då ser jag ingen anledning att du skulle få minskning på beloppet du får från CSN (du behöver inte läsa på mer än heltid, ingen ska behöva läsa på mer än heltid om inte hen själv väljer göra det). Jag tycker inte det stämmer, det du skriver i din kommentar (ovan). Skolverket säger att gymnasieelever bör ha alla betygsatta kurser på dokumentet EXAMENSBEVIS. SYV på din skola kanske menade att den kursen (din U-kurs) kommer ej finnas med inom programmets vanliga 2500poäng men den kommer stå med i examensbeviset markerat med "U" - i annat fall går din skola emot de regler som finns; du kan själv ringa och fråga skolverket (tel.nr 08-527332 00). Du får också visa mina svar till syv-en på din skola. Hen kan, om hen vill, höra av sig till oss. Vi utfärdar inte några examensbevis men vi har pratat med skolverkets experter och svarar utifrån det som skolverket säger, gäller.
    • Milla :

      På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per termin; man räknar vecka för vecka. CSN går på de uppgifter som din skola kommer att rapportera till CSN. Prata med rektorn på din skola! Rektorn är ytterst ansvarig. Om din skola kommer - även om du hoppar av en kurs - att fortsätta rapportera till CSN att du läser på heltid, då accepterar CSN det och du har rätt att få studiestöd för heltidsstudier.

    • Milla : Om du deltar i lektionerna kan det inte bli "streck". Du kommer få ett Betyg. F är också ett betyg.
    • Milla : Jag tycker du bör visa vår konversation här i tråden för rektor på din skola; kanske först för SYV-en och om hen inte kan ge dig svar som du kan förstå och acceptera visa tråden för rektor på din skola. Du kan också när som helst kontakta skolverket och fråga (t o m anonymt... du behöver inte uppge med du är för skolverket - du kan beskriva situationen och fråga om elevens rättigheter; skolverket har anställda jurister som är experter på skoljuridiska frågor och bör ge dig rätt svar).
    • Milla : Vi på FRåGA SYV kommer inte utfärda ditt examensbevis. Vi kan inte heller tvinga din skola ge dig de svar du vill få. Vi kan endast svara dig utifrån hur vi tolkar reglerna och utifrån vad vi fick förmedlat till oss från skolverket. Min fasta uppfattning är att det är helt frivilligt att läsa U-kurserna; detta för att eleven ska inte tvingas läsa på mer än heltid.
    • Milla : Om du kommer till lektionerna under hela kursens gång, får inte läraren sätta "streck" utan du måste få ett betyg... Jag förstår inte varför du får så "ovanliga" svar på din skola... Det går, enligt den kunskap jag har och de svar skolverket ger, emot reglerna. Ta det med skolverket, är mitt råd! Du kan först prata med rektor på din skola, och visa vår konversation här i tråden (om du vill). Sedan - om jag ej fick svar från rektor som jag kan förstå och acceptera - skulle jag (om jag var i "dina skor") samråda med skolverket. Jag kan inte förstå varför din skola motsätter sig att du hoppar av en U-kurs.
    Läs alla kommentarer