Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på ett yrkesprogram, t.ex FT/inriktning transport kan en elev, som precis på alla andra yrkesprogram välja bort svenska 2 och 3 samt engelska 6 (de är kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier, de får väljas bort - eftersom de kurserna är frivilligt att läsa). Vad gäller andra kurser, så finns det många obligatoriska kurser och en hel del valbara kurser. Som valbar kurs så får man kanske läsa "en annan kurs" om skolan har möjlighet att "ersätta" men att välja bort kurserna, förutom svenska 2,3 och engelska 6, och inte läsa andra kurser i stället kommer innebära förlust av studiehjälpen från CSN (på grund av att man läser i så fall på deltid) + att eleven kommer inte uppfylla kraven för examensbevis
    Men annars, så är det frivilligt att läsa på gymnasiet. Har man gått ut grundskola med ett slutbetyg, har man uppfyllt sin skolplikt och kan söka jobb i stället för att läsa vidare. Så, därför kan en gymnasieelev gå bara på vissa lektioner men då får hen vara medveten om att hen ej kommer ha rätt till studiehjälpen från CSN och inte kommer få ut examensbevis i slutet av årskurs 3.
    Som tur är, så kan man oftast komplettera mot "fullständig gymnasiekompetens" senare, efter gymnasiet - på komvux eller på en folkhögskola.
    Lästips:
    -- läs om kraven för examensbevis på www.gymnasieguiden.se
    -- läs också gärna information om FT-programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FT
    -- ta del av den generella programplanen för FT på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FT/programplan/Programplan_FT.pdf

    Studie- och yrkesvägledare