Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa!

    Vi har för bara en liten stund /ca 2 veckor sedan/ kontaktat alla Studievägledare på alla Tandläkarutbildningar i Sverige och ställde en fråga - om man kan vidareutbilda sig till tandläkare från Tandsköterska (yrkeshögskoleutbildning) eller från Tandhygienist eller från Tandtekniker och fick tyvärr svar Nej, det går inte.

    Utbildningarna är så pass olika att man måste börja om från början och läsa hela Tandläkarutbildningen.

    Jag förstår att du söker olika vägar framåt och det är jättebra!

    Det jag kan råda dig till är:

    1. gör högskoleprovet. Om du redan gjorde HP, gör det en gång till;

    2. se om du hittar något annat yrke som du också kan bli intresserad av;

    3. se om du kan göra prövningar i några kurser - för att höja dina betyg.

    4. titta noga på alla möjligheter till Alternativ antagning till Tandläkarutbildningen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare