Thure

    Jag går i 3:an på samhällsvetenskapsprogrammet och hade tänkt läsa upp matematik 3 i höst på Komvux. Jag är nöjd med mitt snittvärde, men vet att jag förmodligen får ett E i matematik 3. Så min fråga är om detta kommer försämra mitt snittvärde som jag söker till universitet med eller om det endast ger mig behörigheten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du behöver godkänt betyg i matematik 3 för behörighet (särskild behörighet) t.ex om du vill komma in på ekonomiutbildning på universitetet eller utbilda dig till fastighetsmäklare, då är du tvungen att skaffa dig godkänt betyg i matematik 3b eller 3c. Betyget i matte 3 kommer räknas in i ditt snitt och snittet kan sänkas om du får lägre betyg i matte 3 än snittet som du har sedan innan men du har inget val (förutom att försöka få så högt betyg som möjligt) om du ska läsa på komvux.
    Det finns dock ett sätt för dig att få behörighet utan att sänka ditt snitt: om du läser kursen på en folkhögskola och får studieomdöme, alltså bevis på att du har godkänd nivå på kunskap i kursens innehåll. Jag tror inte det går att hitta möjlighet att läsa endast matte 3 inom folkhögskola, utan du behöver i så fall läsa naturvetenskapligt år där du läser även fysik, kemi och biologi. Hör med folkhögskolornas informationstjänst (E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50) och fråga om det skulle vara möjligt att endast läsa matematik 3 på någon folkhögskola. Om studieformen Folkhögskola kan du läsa bl.a på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare