Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskola gör egna bedömningar och kan ta in även obehöriga - därför uppmanar jag dig att söka, även om du inte är behörig. Vad gäller formell behörighet, så kan du inte ta ut examensbevis från komvux (eller från gymnasieskola) utan godkänt betyg i matematik 1 (1a eller 1b eller 1c).
    Om du får godkänt betyg i matematik 2, då har du de facto tillräckliga kunskaper i matematik 1 (eftersom kurserna bygger på varandra). Du borde i så fall kunna få godkänt betyg i matte 1 också (t.ex kan du läsa den kursen på komvux på fem veckor på heltid) eller göra prövning i kursen matematik 1a.

    Studie- och yrkesvägledare