Niklas

    Hej! Hade tänkt gå djursjukskötarutbildning på SLU. Man behöver naturkunskap 2, jag har naturkunskap 1b ifrån gymnasiet, undrar om den kan ersätta NA2?

    • Anna :

      Om att naturkunskap 2 bygger på nk1a2 eller 1b kan du läsa på skolverkets hemsida här. Man läser kurserna naturkunskap 1b och sedan 2. Naturkunskap 1b och 2 är två stycken lika stora (i omfattningen, 100poäng) kurser. Om man har läst nk1b ska man läsa lika mycket till inom ämnet naturkunskap för att uppnå godkänt betyg i naturkunskap 2.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Naturkunskap 2 är högre, alltså nästa kurs, som man läser efter naturkunskap 1b. Därför kan man inte ersätta på det sättet som du frågar om.
    Om du nu har nk1b godkänt betyg i, är du behörig att läsa naturkunskap 2. Sök den kursen på komvux eller på folkhögskolorna, eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och se om du hittar var du kan göra prövning i nk2.

    Studie- och yrkesvägledare