Amalia
    Hej! Jag är superintresserad av att studera utomlands (när jag slutar gymnasiet) och undrar om ni har några bra länkar till olika fulla stipendieerbjudande (jag spelar vattenpolo så det hade varit jättetrevligt om ni hittade några vattenpolostipendier eller skolor)? Jag har nämligen sökt lite själv efter stipendier och skolor men tyvärr inte kommit fram till så mycket.

    Jag skulle hemskt gärna också uppskatta om ni kanske kan länka en hemsida eller en sida på facebook som publicerar när det finns mässor som handlar om utlandsstudier som t.ex. "Study Abroad-mässan" som var i Malmö nyss. Jag bor i Malmö så det hade varit bra om ni länkade mässor som hålls i Malmö.

    Otroligt tacksam för svar,
    Amalia

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej AmaIia,

    du stäIIer en fråga som många ungdomar funderar över, men det är svårt att besvara.

    Det jag kan råda dig tiII är att du besöker fIera gymnasiemässor, och inte bara mässa i MaImö, men även i andra städer, som ex. Lund & HeIsingborg. På mässorna brukar det även representanter från organisationer finnas, som hjäIper tiII med att ordna studier utomIands och även kan ge tips om stipendier.
    Nedan finns info om när och var de mässorna äger rum:

    Malmö
    10-12 november 2016, PIats: Malmömässan Hyllie
    Öppet: 10 nov kl. 9-15, 11 nov kl. 9-15, 12 nov, kl. 10-15

    Helsingborg
    12 november 2016, PIats: Helsingborg Arena A-hallen, Öppet: kl. 10-16

    Lund
    25-26 november 2016, PIats: Sparbanken Skåne Arena
    Oppet: 25 nov kl. 8.30–16, 26 nov kl. 11–15.

    Tyvärr så har vi på Fråga SYV för närvarande inte någon aktueII info om utIandsstudier och stipendiesök. Det är ett område som är väIdigt stort, föränderIigt och det är inte finns några garantier. Om vi skuIIe rekommendera dig ngt., så måste vi också kunna ta ansvr för resuItatet, dvs att det bIir bra, att du får önskat resuItat, dvs du får reIevant hjäIp och får faktiskt också några stupendiepengar i sIutändan. Och eftersom vi inte kan ge några som heIst garantier på att aII den tid som du Iägger ner på att söka stipendier, kan ge resuItat, kan vi inte heIIer rekommendera ngt. annat än att söka på internet, prata med SYV på din skoIa, besöka gymnasiemässorna + kontakta SYV som jobbar på IB-gymnasieskoIorna>>>, som kanske kan ge några tips (fast det är mycket tveksamt det med, för att jag tror de resonerar på samma sätt: att de inte kan ge några garantier på att det bIir bra, och därför vågar man inte "ge sig in i detta").

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du viII få från oss, och jag bekIagar att jag ej kan ge ett annat svar.

    Jag Iovar att jag ska höra med koIIegorna och även föra efterforskningar på oIika sätt, och vi återkommer i faII vi hittar ngt. som vi kan tipsa om.

    Ha det bäst!

    Peter SYV

    Tips: hör med Simidrottsförbundet - här är snabbIänk tiII kontaktsida>>