Mira

    Hej, jag fick min gymnasieexamen genom Komvux, där Franska 1 och 2 ingår som moderna språk i mitt gymnasieexamen. För att höja min meritpoäng har jag registrerat mig för Arabiska 3 och 4 som moderna språk. Är det korrekt att göra en prövning i ett annat språk som inte ingår i mitt gymnasieexamen?

    • Mira : Med tanke på att arabiska 3 och 4 registrerades genom prövning.
    • Milla : Prövningsbetyg är jämställt med ett ”vanligt betyg ”, så det är ingen skillnad på de betygen, i alla fall det de lika många meritpoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man kan få meritpoäng både för kurser som ingår i examensbevis från gymnasiet eller komvux och för kurser som inte ingår i examensbevis. Med det högre meritvärde, som du får på grund av kompletteringen (i ditt fall mer kurserna som ger dig meritpoäng) kommer du prövas i BII (kompletteringsgruppen) om du söker till svenska högskole- eller universitetsutbildningar. Att du i ditt examensbevis har kurserna i ämnet moderna språk i ett annat språk än det språket du gjorde prövningar i, spelar ingen roll. För godkända betyg i kurserna Moderna språk 3 och 4 får man (som regel) sammanlagt + 1.5 meritExtra-poäng. Läs om reglerna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare