Genc
    Hej,

    Jag har läst hela Samhällsvetenskapsprogrammet på Komvux, och är klar. Har ca 2500 poäng. Men utöver det så har jag gått Naturvetenskapslinjen på gymnasiet i Kosovo, innan jag flyttade hit, (i 2 år, jag har inte gått det sista året). Så min fråga är om det är möjligt att använda mina utländska betyg till att bli behörig eller få högre meritvärde.

    Ex. Jag har inte läst Fysik på komvux i Sverige, men i hemlandet har jag läst Fysik 1 och 2.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Genc,
    jag är inte säker på att jag förstår exakt vad du menar.
    Behöver du ha godkänt betyg i Fysik 2 för den utbildning som du ska söka i Sverige?
    Om du inte behöver fysik 2 för att bli behörig - är det "en situation" och om du behöver det betyget - en annan situation.
    Icke-avslutad utländsk gymnasial utbildning brukar inte kunna "översättas" till svenska "mått"... - det är myckt krångligt alltihopa.
    Första frågan: har du de utländska betygen med dig "på pappret"? Hur set det "pappret" ut i så fall?
    Fick du ut ditt examensbevis från komvux?

    Jag kan (logiskt sett) förstå att du tycker att du har "fler meriter" pga du läste på gymnasial nivå under längre tid och kan mer än de studerande som på gymnasial nivå endast läste i 3 år. Det stämmer.
    Å andra sidan, hade du ju bättre förutsättningar när du började läsa mot Examensbevis på komvux (du hade erfarenhet av att i 2 år läsa på gymnasiet och du kunde rätt mycket av det som andra inte kunde och inte hade) - och du kunde därför uppnå högre betyg på komvux, som kom med i ditt examensbevis. På så sätt använde du den fördelen: av att ha läst 2 år på gymnasiet redan innan.

    Rent formellt, tror jag inte du kan på ngt. sätt åberopa att du har 2 åriga studier utomlands och därför ska ha högre meritvärde. Dina kunskaper från den utländska utbildningen är "inbakade" i dina betyg från komvux. Exempelvis: dina studier i fysik från Kosovo gav dig kunskaper som underlättade för dig att få högre betyg i Naturkunskaps-kursen på komvux. På samma eller liknande sätt underlättar alla kunskaper få högre betyg i "alla ämnen". Ju mer man kan (allmänt), desto lättare är det att uppnå högre betyg i "vilka kurer som helst".

    Du kan annars göra Prövningar och Högskoleprovet och få högre resultat pga du har djupare och mer omfattande KUNSKAPER, som bland annat beror på att du läste i 2 år på gymnasial nivå redan innan du började läsa mot examensbevis på komvux i Sverige.

    Hälsningar
    D:

    • : Hej Daniel, Tack för ditt svar! Ja jag har giltig origandokument där alla betyg är med där det står vad har jag fått för resultat och vilket betyg samt betygskala (stämplad av rektorn) som kan verifieras, samt en giltig officiell övesättat dokument av ackrediterat översättare. Jag menar att det finns en utbildning som jag vill söka där kravet är att ha Fysik 2. Prövning har jag tänkt och göra med jag tänkte om det fanns något sätt att räkna in det med, så man sparar lite tid... Jag har bläddrat lite igenom och jag hittade lite info om reell kompetens, där man kunde bl.a. beskriva och bevisa mina kunskaper som jag har fått på ett annat sätt. Det tar ju också lång tid att läsa eller göra prövning på Fysik 1, Fysik 2, Kemi 1 och Matte 2. Tack igen för ditt svar.
    • Milla :

      Om fysik 2 krävs för behörighet till en viss utbildning då betyder det att man ska -för att klara av utbildningen - ha aktuella kunskaper i fysik. Annats är risken stor att du ej klarar av den utbildning. Ansök på komvux om att läsa fysik 2 direkt och påvisa att du kan klara av fysik 2 och få godkänt betyg genom att visa dina utländska betyg.