Feliina

    Hej! Jag studerar i utlandet till en kandidatexamen i modedesign och är inne på min sista termin. Har varit inskriven i en Italiensk skola där mitt diplom kommer att vara M.U.R. (the Italian Ministry of University and Scientific Research) samt E.A.B.H.E.S. (European Accreditation Board of Higher Education Schools). Jag hade gärna studerat vidare till en master efter detta men i Sverige (textilhögskolan Borås). Min fråga är då vad som krävs för att mitt diplom ska vara giltigt i Sverige och motsvarar mitt Italienska en svensk kandidatexamen? Jag är behörig att ansöka mastern jag funderar på med en kandidatexamen inom modedesign och det är en utbildning som även välkomnar internationella studenter. Hade velat söka nu till höstterminen men ansökan stängs i April. Har inte min kandidatexamen innan slutet av Juni dock. Motsvarar min kandidat i Italien en kandidat i Sverige? Går det att ansöka utbildning i höst fast jag får kandidat i juni? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är många som söker till utbildningar när de (ännu) inte är behöriga; de kompletterar sedan (det finns en dag som är sista dag för att komplettera med betyg/meriter); se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum
    Vad gäller behörighet till masterprogrammet, så ber jag dig kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte i Sverige där du vill komma in på masterprogrammet (de är experter på vad som krävs för behörighet till utbildningar på deras eget lärosäte);
    Vad gäller allmän bedömning av din utländska utbildningen (vad den är värd i "svenska mått mätt" så är det UHR, universitets- och högskolerådet som gör den bedömningen - se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning

    Studie- och yrkesvägledare