ElinZehir

    Hej! Jag är oerhört intresserad av MENA-regionen - politiskt, ekonomiskt, kulturellt, historiskt, etc. - och har kikat på denna: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/hmesk-1.412568?open-collapse-boxes=program-detail utbildning, då den omfattar i princip allt som jag är intresserad av. Jag undrar däremot, vad skulle det finnas för eventuella karriärmöjligheter med den här utbildningen? Är det smartare att plugga något bredare (typ ekonomi, politicies, human resources), och sedan söka sig vidare till någon organisation/företag som arbetar i just regionen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    En utbildning som fokuserar på MENA-regionen kan ge dig en djup förståelse för området och kan vara mycket värdefull om du vill arbeta specifikt med frågor relaterade till denna region. Karriärmöjligheterna kan variera och inkludera arbete inom:

    1. Internationella organisationer som FN eller EU som ofta hanterar frågor relaterade till MENA-regionen. Se gärna information på framtid.se/yrke/fn-jobb och på framtid.se/yrke/eu-jobb
    2. Icke-statliga organisationer (NGOer) som arbetar med utvecklingsprojekt, mänskliga rättigheter, eller humanitära insatser i regionen. Kika också gärna på framtid.se/yrke/volontar
    3. Statliga myndigheter, inklusive utrikesdepartementet och biståndsorganisationer som exempelvis Sida, som ofta behöver experter på specifika regioner.
    4. Akademiska karriärer som forskning och undervisning. Se framtid.se/yrke/forskare och framtid.se/yrke/högskolelärare
    5. Journalistik och media, där expertis om en specifik region kan vara till stor nytta. Se framtid.se/yrke/journalist-reporter
    6. Privata företag som är verksamma i regionen, särskilt inom handel, energisektorn eller konsulttjänster. Se framtid.se/yrke/konsult

    Det bredare alternativet du nämner i din fråga – att studera ekonomi, politik eller läsa inom human resources – kan ge dig en mer generell utbildning som kan appliceras på en mängd olika yrkesvägar. En sådan utbildning kan också kompletteras med fokus på MENA-regionen genom val av kurser, utbytestermin, praktik och/eller självstudier.

    Att välja mellan en specialiserad och en bredare utbildning beror mycket på hur specifika dina karriär- och intresseområden är och hur flexibel du vill vara i ditt yrkesliv. Om du är väldigt intresserad i just att lära dig så mycket som möjligt om just MENA-regionen och säker på att du vill bygga din karriär kring detta område, kan en specialiserad utbildning vara den bästa vägen. Om du däremot vill hålla dina alternativ öppna och ändå ha möjligheten att dyka djupt i MENA-relaterade frågor, kan en bredare utbildning vara fördelaktig.

    Det kan också vara bra att kontakta alumner (f d studerande) från programmen du är intresserad av och studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges, för att få en bättre bild av vad tidigare studenter gått vidare till. Många utbildningar har dessutom de så kallade "studerande-ambassadörer" (som är studerande på programmen som fått i uppdrag att svara på frågor om sin pågående utbildning) - se på utbildningarnas egna hemsidor om du hittar kontaktuppgifter till studerande ambassadörer men om du inte hittar, kontakta de som jobbar på institutionerna.

    Studie- och yrkesvägledare